Welke kansen bieden de foodtrends van 2013?

Heeft uw recreatiebedrijf een restaurant of andere foodservice? Dan bieden de foodtrends van TV kok Mathijs Vrieze ongetwijfeld aanknopingspunten voor bijzondere nieuwe concepten.  Vooral de trend Eet-ertainment past prima in een recreatieve omgeving. Maar er zijn nog veel meer trends om op in te spelen…

Mathijs Vrieze (foto Saskia Kerkhoff)

“Mensen worden zich ook steeds meer bewust van de noodzaak om gezonder te gaan leven en eten. Dit gaan we dus terugzien in de soort producten, herkomst, (her)gebruik van ingrediënten en manier van consumeren in 2013”, aldus tv-kok Mathijs Vrieze.

Eet-ertainment
Eten is een belevenis, een moment om met anderen te delen. Wat je eet zegt iets over wie je bent en moet al je zintuigen weten te prikkelen. De verpakking van consumptie is hierbij ook een belangrijk statussymbool. Loop jij met een ‘Starbucks”- of “Coffee Company” To Go over straat? Voor velen is dit een manier om zichzelf te uiten. Eten is een belevenis en moet ons kunnen verrassen. De Bubble Tea uit Azië is hier een leuk voorbeeld van. Deze verfrissende variant van de ijsthee bevat verrassende bestanddelen, die het consumeren ervan spannend maken. Op de bodem van het drankje tref je bijvoorbeeld balletjes van mango.

Vlees en vis
Ondanks de crisis worden consumenten steeds milieubewuster. Dierenwelzijn, herkomst en kwaliteit krijgt meer aandacht. Vlees zal steeds duurder worden en om deze redenen gaan mensen op zoek naar alternatieven. Vleesvervangende producten worden steeds meer mainstream en steeds meer mensen kiezen ervoor ‘vega for a day” oftewel ‘flexitariër’ te zijn. Ondanks dat overbevissing aan de orde van de dag is, stijgt de vraag naar vis. Waar Nederlanders tot nu toe in verhouding tot de wereld relatief weinig vis aten, is men zich nu bewuster van hoe gezond het eten van vis is. Daarom zullen de viskwekerijen het drukker gaan krijgen.

Eten uit de achtertuin
Om kosten te besparen ontpoppen we ons zelf tot huistelers en “verbouwen” zelf steeds vaker natuurlijke producten. Van eenvoudige peterselie en munt tot het verbouwen van aardappelen, kolen, komkommers en sla. Producten en ingrediënten van dichtbij huis hebben een grote aantrekkingskracht. Het gevoel van trots speelt hierbij een even grote rol als het milieuaspect. Ook de manier van telen speelt een steeds grotere rol. De bewustwording dat (semi-)biologische teelt zonder kunstmatige bestrijdingsmiddelen op de langer termijn gezonder voor ons lichaam en natuur is, dringt langzaam door.

Afgepast
We kopen en eten steeds meer op maat. Kleinere porties zorgen ervoor dat er minder eten in de prullenbak belandt. Hebben we toch nog ingrediënten over, dan gooien we dit steeds minder vaak achteloos weg. Kliekjes en prakjes die we nog kennen uit oma’s tijd maken we steeds vaker om voedselverspilling tegen te gaan. Hierdoor worden we creatiever met ingrediënten.

Terug naar vroeger
Ouderwetse gerechten uit grootmoeders tijd zoals stamppotjes, stoofgerechten en wentelteefjes om oud brood op te maken winnen weer aan populariteit. De zogenaamde ‘vergeten groenten’ veroveren een steeds grotere plek terug in de kraam van de groenteboer. Meer variatie is de trend en de met uitsterven bedreigde groenteman heeft hiermee producten waarmee hij zich kan onderscheiden.

Snackbar van Kokkerelli op de Floriade, met snacks op groentebasis.

Ouderwets snacken
Men durft zich op straat niet meer schaamteloos te vertonen met een kroket of frietzak in de hand. Snacken is ongezond en past niet in een gezonde lifestyle. De nieuwe manier van snacken dient zich aan: Chips van groenten, gefrituurde insecten en kleine hapjes , van verse ingrediënten, die we kennen van onze vakantiebestemmingen. De mediterrane tapas en meze dringen verder door in de Nederlandse huiskamers. Ook de comeback van de popcorn is een feit. Er is niets leukers om zelf maïs in popcorn om te toveren. Deze simpele en gezonde snack past geheel in de tendens van 2013.

Eating – in!
In 2013 zullen we minder buiten de deur gaan eten, maar willen we wel eten als ontspanning en ontmoetingsactiviteit blijven houden. Vrienden en familie zullen dus in huiselijke kring worden uitgenodigd voor het diner en we zullen zelf weer het plezier en creativiteit in koken gaan vinden. We zullen hierdoor ook meer buiten de vertrouwde kaders op kookgebied gaan denken en meer gaan experimenteren en op zoek gaan naar nieuwe ingrediënten, bereidingen en presentaties. Kookprogramma’s op televisie en internet dragen een steentje bij om zo de partner, familie of vrienden te verrassen met een home-cooked-meal.

Restaurants
Op het gebied van steeds vaker voorkomende allergieën en wensen zullen er meer varianten op de menukaarten van restaurants staan. Zo zal de keuzes van vegetarische gerechten worden aangevuld met o.a. glutenvrije gerechten en biologische gerechten. Restaurants zullen hierop inspelen door klantgerichter te gaan denken. Iedere klant is er één.

  Hot   Not  
Ontbijten Niet-ontbijten
Kwark met vers fruit Drinkontbijt met suikers
Desembrood Normaal brood met gist
Food experience Eten om te overleven
Grootmoeders recept Eten buiten de deur
Zelf voedsel verbouwen Blikgroenten
Biologisch Plofkip
Natuurlijk eten E-nummers
Zelf koken Kant-en-klaar maaltijden
Wentelteefjes Oud brood weggooien
Popcorn Chips
Groente chips Ouderwets snacken
Lokale ingrediënten Exotisch fruit
Flexiariër/ Vega for a day Elke dag vlees bij de maaltijd
Kliekjes en prakjes Eten weggooien
Wijn Bier
Bubble Tea Frisdrank
Fruitijs Roomijs

Meer informatie: http://mathijsvrieze.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *