Vrijetijdsnetwerk zoekt andere vormen van financiering in leisure

Tijdens de  Vrijetijdsnetwerk bijeenkomst ‘Leisure op eigen benen’ op 21 juni keken de deelnemers naar de mogelijkheden om financiering voor leisure projecten te verkrijgen. Er liggen nieuwe kansen als de sector over haar eigen grenzen durft te kijken. Frank van de Wall Bake en Giep Hagoort lieten zien hoe een sponsor denkt; Goof Lukken bekeek de kansen van Crowdfunding en het evenement ‘Jheronimus Bosch 500’ gaf een praktijkvoorbeeld van financiering door cross-sectoraal te denken.

Sponsors en partners
Alhoewel het financierings-ei-van-Columbus niet werd gevonden, gingen de deelnemers met veel ideeën en mogelijke strategieën weer naar huis. Daarbij moeten organisaties die op zoek zijn naar alternatieve aanvullende financiering volgens Frank van den Wall Bake vooral lef tonen. Een sponsor moet niet alleen worden gezien als geldschieter maar vooral als partner die juist een toegevoegde waarde kan bieden. Volgens Giep Hagoort moeten deze partners vooral buiten de eigen sector worden gezocht. Daarbij moeten we ons altijd realiseren dat we een leuke belevenis te bieden hebben waar veel publiek op afkomt. Je verdiepen in mogelijke partners is daarbij essentieel en vraag vooral niet direct om geld: “Ik heb een voorstelling die voor jullie interessant kan zijn”, is een veel betere start van een goede relatie met sponsors en partners.

Crowdfunding is hot
In de 20×20 sessies spraken vooral de mogelijkheden rond crowdfunding het publiek erg aan. Alhoewel dit een eenvoudig concept is waarbij veel mensen een klein bedrag investeren, is een goede return on investment voor de vrijetijdssector wel een hele uitdaging. Want hoe kun je een rijksmonument, fietspad of natuurgebied crowdfunden? Volgens Goof Lukken moeten bedrijven niet op zoek naar klanten maar naar fans. In deze tijd waarin iedereen kan zenden, wordt het steeds moeilijker om de ontvangers te bereiken. “Maak van je klant een fan en zij gaan jouw promotie doen”, hield Goof het publiek voor. Bedrijven moeten daarbij wel toegevoegde waarde bieden, zich onderscheiden en de potentiële klant vooral nieuwsgierig maken. Albert van Schendel reikte de aanwezigen een model aan waarmee duidelijk werd wat investeringen in de vrije tijd andere sectoren van de economie kan opleveren. Dit model biedt handvatten om partijen op te sporen die profiteren van investeringen in leisure.

Durf groot en cross-sectoraal te denken
Lian Duif lichtte het evenement Jheronimus Bosch 500 toe. In 2016 is het 500 jaar geleden dat deze Bossche schilder overleed. In de aanloop naar 2016 is al in 2010 met dit meerjarenprogramma gestart. De stichting die dit evenement trekt, heeft voor de sponsoring samen met een sponsoradviseur een succesvolle strategie ontwikkeld. Op dit moment is de helft van het totaal benodigde sponsorgeld al binnen. Volgens Lian Duif heeft Den Bosch met Jheronomus Bosch een pareltje in handen die bij het grote publiek en sponsoren in goede aarde valt. Het succes van de organisatie wordt veroorzaakt door de keuze voor een meerjarenprogramma, out-of-the-box-denken en de bereidheid cross-overs naar andere sectoren te maken. Frank Boss van de Leisure Boulevard sloot de dag af met de boodschap om vooral groot te denken. In Midden-Brabant hebben veel partijen zich rond één regionaal beeldverhaal verenigd. “Als je veel projecten samenvoegt rond één thema dan komen er hele andere financiers in beeld. Durf daarbij groot en cross-sectoraal te denken!”

De presentatie van de dag staan online op www.vrijetijdsnetwerk.nl.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *