Toeristen beperken krimp van de horeca

De horeca is op korte termijn nog niet uit het dal. Het ING Economisch Bureau verwacht een volume daling van 1% in 2013. Het consumentenvertrouwen lijkt over zijn dieptepunt heen, maar nog steeds staan de consument lastenverzwaringen te wachten. Zo leiden verschillende maatregelen, waaronder de btw- en accijnsverhoging, tot een daling van de koopkracht. Daarentegen zorgt de grotere instroom van buitenlandse gasten dat de krimp van het horecavolume wordt beperkt.

Bezoekers uit het buitenland geven horeca nog wel een stimulans
Het ING Economisch Bureau verwacht dat het horecavolume daalt met 0,3% in 2012 en 1% in 2013. De krimp zit voornamelijk bij restaurants en cafés. Cafetaria’s blijven stabiel en alleen de hotellerie realiseert naar verwachting een lichte groei van het volume. Hoewel het consumentenvertrouwen zich iets herstelt, blijven de horecabestedingen onder druk staan. Nederlandse gasten besteden vooral bij hun bezoek aan cafés en restaurants gemiddeld minder dan in voorgaande jaren. Daartegenover staat een positieve groei van het aantal gasten uit het buitenland. Zo verwacht het NBTC dat het inkomend toerisme in 2012 met bijna 4% toeneemt. Dit is echter onvoldoende om het volume in de horeca op peil te houden.

Horecaondernemers berekenen btw-verhoging geleidelijk door in de prijzen
Vanaf 1 oktober is het algemene btw-tarief verhoogd van 19% naar 21%, daarnaast gaan per 1 januari 2013 ook de accijnzen omhoog. Het ING Economisch Bureau voorziet dat horecaondernemers deze verhogingen gaandeweg in de prijzen doorrekenen om te voorkomen dat men structureel inteert op de marge. Vooralsnog geeft 74% van de horecaondernemers in een CBS-enquête echter aan dat ze de prijzen dit jaar gelijk houden. Hoewel prijsstijgingen in dit geval zijn uit te leggen aan de klant moet de horeca blijven opletten dat de service en beleving het prijsverschil met de detailhandel rechtvaardigen.

Ondernemerschap doorslaggevend voor overleven en continuïteit
Doordat het dieptepunt van de markt nog niet in zicht is en het aantal bedrijven nog groeit, is ondernemerschap doorslaggevend voor overleven en continuïteit. Jan van der Doelen, sectormanager Leisure: “Het is aan ondernemers om juist nu vast te houden aan de gekozen focus en strategie en die feilloos uit te voeren. ING nodigt hen daarbij uit om te sparren over hun ondernemerschap in vergelijking met dat van anderen”.

Bron: persbericht ING Economisch Bureau

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *