Recreatiesector laat klachten te lang wachten

De consumentenbond heeft al enkele jaren de website Klachtenkompas.nl in de lucht. Veel recreatiebedrijven hebben niet in de gaten dat klachten over hun bedrijf zich hier opstapelen zonder dat zij het label ‘opgelost’ mee krijgen. Op klachtenkompas is een module ingebouwd waarmee aangemelde bedrijven online in gesprek kunnen gaan met ontevreden klanten om tot een oplossing voor een probleem te komen.

klachtenWerking van klachtenkompas
Consumenten kunnen klachten over alle bedrijven invoeren op deze website en ook een waardering geven aan je bedrijf. Bedrijven die zich hebben geregistreerd op de website (en dat is gratis) kunnen de klachten ook online afhandelen. Bij beantwoording op het openbare platform kan iedereen meekijken naar de afwikkeling van een klacht. Bedrijven kunnen via het online systeem twee keer een afhandelingsvoorstel doen. Als de klacht daarna nog niet is verholpen, dan verwijst de website door naar andere mogelijkheden. Aangemelde bedrijven kunnen er ook voor kiezen om direct contact op te nemen met hun klant (gegevens worden verstrekt) om low profile de klacht op te lossen.

Een klacht is een kans
Volgens Martijn de Groot van Klachtenkompas.nl is de recreatiesector geen topsector als het gaat om klachten. Aan de andere kant zijn er ook relatief weinig bedrijven uit deze sector aangemeld. Zelfs grotere bedrijven als CenterParcs (33 klachten in wachtrij – 1 afgehandeld) en de Efteling (22 klachten ingestuurd – 3 afgehandeld) doen nog niet mee, en dat is te zien aan de lijst met klachten. (overzicht peildatum 3-6-2015) Het gevolg is dat er achter diverse bedrijven inmiddels een lange lijst is ontstaan met onopgeloste klachten en vragen. Uitgaande van de optimistische stelling ‘een klacht is een kans’ is het raadzaam om even je eigen bedrijf te checken op de website en je aan te melden. Aangemelde bedrijven ontvangen automatisch een bericht als er een klacht over hun bedrijf binnenkomt.

Meer informatie: www.klachtenkompas.nl

Eén reactie

  1. Ik heb een klacht over de afhandeling van een betaling van de Consumentenbond.
    Al enkele jaren heb ik een andere provider. Nml ruudvanalphen@ziggo.nl
    De Consumentenbond stuurt nu een brief toe die ik met toeval binnen krijgt en nooit meer gebruikt. Met de mededeling dat zei al twee herinneringen en een aanmaning heeft verstuurd.
    Met de mededeling dat het wordt overgedragen naar een incassobureau. Het gaat hier om een bedrag van 67 euro + 2x 3.50 aanmaankosten.
    Het gaat mij niet om het bedrag ik heb in heb nog nooit een aanmaning ontvangen of in aanraking geweest met een deurwaarder. Nu ik weet dat ik moet betalen betaal ik ook, echter waarom is er nooit een rekening naar mij toegestuurd .
    Indien ik om een of andere rede in gebreken blijft vind ik wel de weg. Mijn werkzaamheden bestaan uit het aansturen van MEER MKB en het bezoeken van ondernemers gericht op hun aandachtspunten en verbetering punten. U zult begrijpen dat ik overloop van motivatie om lid te blijven van uw organisatie. Mijn vraag aan u of ik kosten aan uw organisatie moet gaan overmaken of aan de mogelijke deurwaarder die u in actie heeft gebracht?
    Tevens wil ik graag weten hoe ik mij kan afmelden van uw lidmaatschap.
    Al dit geneuzel had kunnen worden bespaart door eenvoudig een rekening toe te sturen of nog netter een briefje.
    Ruualphen@zonnet.nl gebruik ik al twee jaar nier meer.
    Reffentienummet 21224650
    Met niet de vriendelijke groeten
    Van Ruud van Alphen
    MEER MKB 06-28970320

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *