Pinterest veelbelovende tool voor de recreatiesector

Een nieuwe social-media website; Pinterest.com, is bezig met een stormachtige ontwikkeling. De website is gebaseerd op het zoeken en delen van foto’s en beelden. De recreatiesector kan hiervan profiteren; Beelden werken inspirerend en uitnodigend. Doordat de beelden worden gelinkt naar een website, kunt u de bezoeker meer informatie geven over een echt bezoek.

Waarom bied Pinterest kansen?

  • De recreatiesector is bij uitstek geschikt voor promotie met beelden. Een foto wekt interesse voor een recreatieve / toeristische bestemming.
  • Pinterest is vooral populair onder vrouwen. In de recreatiesector is bekend dat binnen een gezin, de vrouw vaak de beslissingen neemt op het gebied van recreatie.
  • Pinterest is een bijzonder snel groeiende Social Media website; informatie van ‘onafhankelijke’ mede webgebruikers wordt steeds meer op prijs gesteld. Zoeken op beelden gaat groeien door technische mogelijkheden.

Valkuilen:
Een promotiewebsite voor een bedrijf, gebied of regio, die te overduidelijk gericht is op verkoop, werkt niet. Daar prikken de bezoekers graag doorheen.

De eerste stappen
Veel ondernemers kunnen de snelle ontwikkelingen op het internet nauwelijks meer bijhouden. Dit is natuurlijk wéér een website die de nodige tijd en aandacht vraagt. De eerste stappen hoeven nog niet veel tijd te kosten, maar zijn wel belangrijk om op termijn goed voor de dag te komen:

  • Claim je naam (en eventueel de streeknaam in een samenwerkingsverband)
  • Ga experimenteren (voer o.a. eens een relevante zoekterm in, en plaats enkele foto’s)
  • Besteed aandacht aan je fotografie (bijzondere foto’s worden sneller gedeeld.)

Een instructievideo die de eerste stappen beschrijft:

Wat worden de vervolgstappen?
Voor de vervolgstappen zijn er inmiddels al diverse blogs, instructiepagina’s en video’s geplaatst op het internet. Bijvoorbeeld deze pagina op Computerworld of een internationale analyse van gebiedsmarketing door Anne Hornyak van www. sparkloftmedia.com In de vervolgstappen komen o.a. onderwerpen aan bod als:

  • Bedenk een strategie
  • Wat staat er rondom je foto’s als de bezoeker vanuit Pinterest doorklikt naar jouw website (de landingspagina)
  • Welke zoekwoorden passen bij je foto’s en mappen
  • Werk samen in een netwerk van toeristische websites.
  • Hoe werf je ambassadeurs?
  • Welke tools zorgen voor meer bezoek?

NBTC op Pinterest
Ook het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen heeft inmiddels een pagina op Pinterest aangemaakt en ziet kansen voor de toeristische sector: “We zijn ermee bezig en experimenteren om alle mogelijkheden te testen. We zien er zeker kansen voor en mogelijkheden in, met name voor musea, steden, regio’s en alle andere organisaties die een sterk visueel product vermarkten.”
NBTC marketing directeur Conrad van Tiggelen schreef onlangs in een blog over zijn ervaringen met Pinterest

De Pinterest pagina van het NBTC: http://pinterest.com/visitholland

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *