Ondernemers die slachtoffer zijn van cybercrime kunnen met één druk op de knop hulp, advies en doorverwijzing krijgen. Deze digitale hulpdienst werd gisteren geopend. Het aantal cybercrime-incidenten neemt in Nederland nog steeds toe, ook onder het midden- en kleinbedrijf. Zo blijkt uit eerder onderzoek van MKB-Nederland dat 57 procent van de mkb-ondernemers in 2012 slachtoffer is geweest van meerdere vormen van cybercrime.

De hulp richt zich op vier vormen van cybercriminaliteit: internetoplichting, laster & smaad, digitale inbraak en systeemproblemen. Daarbij moet worden gedacht aan zaken als malware, identiteitsfraude, bedrijfsspionage of phising. Ondernemers kunnen zo cybercrime snel en eenvoudig herkennen en zien welke stappen ze kunnen of moeten ondernemen.
De ‘Hulpknop’ is onderdeel van de publiek-private campagne ‘Stop Cybercrime.Nu’ van MKB-Nederland, het ministerie van Veiligheid en Justitie en ECP (vanuit het publiek-private programma Digibewust). Deze richt zich op bewustwording van ondernemers. De knop is onderdeel van de website www.stopcybercrime.nu en direct te vinden via Hulpknop.stopcybercrime.nu