Ondernemers krijgen hulp bij aanpak cybercrime

Ondernemers die slachtoffer zijn van cybercrime kunnen met één druk op de knop hulp, advies en doorverwijzing krijgen. Deze digitale hulpdienst werd gisteren geopend. Het aantal cybercrime-incidenten neemt in Nederland nog steeds toe, ook onder het midden- en kleinbedrijf. Zo blijkt uit eerder onderzoek van MKB-Nederland dat 57 procent van de mkb-ondernemers in 2012 slachtoffer is geweest van meerdere vormen van cybercrime.

cybercrime”Ondernemers zijn zich nauwelijks bewust van de risico’s van cybercriminaliteit of missen tijd en geld om zaken als digitale veiligheid aan te pakken. Daarnaast zien we dat slachtoffers van cybercrime eigenlijk nauwelijks weten wat ze moeten doen en waar ze terecht kunnen terwijl het wel van belang is om direct de juiste acties te ondernemen” aldus directeur Visser van MKB-Nederland. “Daarom hebben wij op verzoek van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing deze ‘Hulpknop’ ontwikkeld.”

De hulp richt zich op vier vormen van cybercriminaliteit: internetoplichting, laster & smaad, digitale inbraak en systeemproblemen. Daarbij moet worden gedacht aan zaken als malware, identiteitsfraude, bedrijfsspionage of phising. Ondernemers kunnen zo cybercrime snel en eenvoudig herkennen en zien welke stappen ze kunnen of moeten ondernemen.

De ‘Hulpknop’ is onderdeel van de publiek-private campagne ‘Stop Cybercrime.Nu’ van MKB-Nederland, het ministerie van Veiligheid en Justitie en ECP (vanuit het publiek-private programma Digibewust). Deze richt zich op bewustwording van ondernemers. De knop is onderdeel van de website www.stopcybercrime.nu en direct te vinden via Hulpknop.stopcybercrime.nu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *