Maaltijdbezorging groeit hard; op vakantieparken nog mondjesmaat

Waar voorheen alleen pizzakoeriers een hapje thuisbezorgden, zien we dat steeds meer restaurants en cateraars hun kookkunsten bij de mensen thuis afleveren. Dat wordt nog eens versterkt doordat koeriersdiensten als Foodora.nl, Thuisbezorgd.nl en Deliveroo.nl het aanbod/logistiek van meerdere aanbieders samenvoegen. Dit vergroot de keuze voor de consument en het bereik van de koeriersdiensten. Vakantieparken in de buurt van grote steden vallen inmiddels binnen het bezorgingsgebied.

foodora2Gasten raken gewend aan bestellen
Een van de koeriersdiensten is Foodora, waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Berlijn. In de afgelopen 12 maanden heeft Foodora haar bestelvolume elke twee maanden weten te verdubbelen. De omzet bedraagt inmiddels 150 miljoen. De roze foodora-fietsen zijn inmiddels te vinden in de straten van meer dan 30 steden binnen Europa, Canada en Australië. In Nederland is de dienst vooralsnog alleen actief in en rondom Utrecht, Den Haag, Scheveningen en Amsterdam. Foodora bezorgt ook al bij parken en campings die binnen hun bezorggebied (op basis van postcode) vallen.

Veel vakantiegangers, die thuis inmiddels zijn gewend aan eten bestellen, zullen deze gewoonte ook op hun vakantieadres laten zien. De bezorgdiensten staan overigens nog niet te springen om maaltijden te bezorgen op verder weg gelegen locatie. Vakantieparken die (deels) afhankelijk zijn van hun foodservice kunnen er ook voor kiezen om zelf de bezorging in het vakantiehuisje ter hand te nemen.

Convenience concept Grabber Joe bij Center Parcs (Albron)
Convenience concept Grabber Joe bij Center Parcs (Albron)
Albron: Parkrestaurants hebben een natuurlijke voorsprong
Ook Albron, die de foodservice binnen de parken van Center Parcs organiseert herkent dat thuisbezorgen (ook in de vakantiewoning) in opkomst is, maar ziet geen grote bedreiging in de besteldiensten. Ernest van der Voort van Albron: “Het geen file van brommers aan de poort. Het gebeurt wel eens; zeker bij parken die dicht bij een stad liggen. Vaak zal dit ook een prijs gedreven behoefte zijn. Feitelijk zijn gasten dan een 1-2 euro goedkoper uit. Afhankelijk van het park bezorgen wij, of bieden we een afhaalservice. Een van van beide is altijd beschikbaar, 7 dagen per week. Hier wordt veel meer gebruik van gemaakt dan van de externe bezorgers. De kwaliteit van het product is ook beter: warmer, knapperiger en sneller. Wij kunnen immers dichter bij de gast produceren waardoor logistieke lijnen korter zijn. Daarnaast is bestellen bij ons ook veiliger. Je bent als gast toch in een vreemde omgeving en moet maar wachten of die brommer ook daadwerkelijk komt. Dan is bestellen op het park een veiliger optie.”
Volgens Van der Voort hebben restaurants op parken het deels zelf in de hand om concurrerend te zijn met bezorgdiensten: “Restaurant- en barbezoek zijn vaak ook een welkome activiteit voor de hele familie tijdens het verblijf, zeker als daar ook nog een leuk thema aan wordt toegevoegd.”

Meer informatie:
www.foodora.nl
www.albron.nl/leisure

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *