ING voorziet afvlakking groei horeca in 2016

De omzetgroei in de horeca komt in 2016 uit op 3%, blijkt uit prognoses van ING Economisch Bureau. Dat is lager dan in 2015 (4,6%) en 2014 (4%). ING verwacht in 2016 een Vooral het aantal restaurantbezoeken en overnachtingen in hotels blijft stijgen. In de hotelmarkt nemen de prijsverschillen tussen kamers in Amsterdam en de rest van het land toe.

Genieten op Paleis het Loo (foto Albron)
Genieten op Paleis het Loo (foto Albron)

Groei neemt af
De combinatie van meer bestedingsruimte bij consumenten en de toestroom van toeristen zorgde in 2015 voor de sterkste omzetgroei van dit millennium. In 2016 blijft die combinatie van kracht maar valt het groeitempo wat terug tot 3%. Dat de stijging van de volumes eind 2015 afvlakte gaf een eerste indicatie van de vertraging. Daarnaast stijgt het aantal toeristen minder snel dan afgelopen jaar en doet het consumentenvertrouwen begin 2016 een stapje terug. De druk op het vertrouwen vormt een potentiële rem op de bestedingen in de horeca.

Hotelkamerprijzen Amsterdam stijgen sterker dan in rest van Nederland
De prijzen van hotelkamers in Amsterdam stijgen sterker dan het landelijk gemiddelde. De verschillen zijn vooral groot in de maanden voor en na de zomervakantie wanneer Amsterdam in trek is bij toeristen en zakelijke gasten. In mei 2015 kostte een tweepersoonskamer in Amsterdam 70 euro meer dan het landelijk gemiddelde en ook dit jaar zijn de prijsverschillen aanzienlijk, bijvoorbeeld met Pinksteren. In 2015 vonden in Nederland ruim 41 miljoen hotelovernachtingen plaats, een stijging van meer dan vier procent ten opzichte van een jaar eerder. Amsterdam is binnen Nederland veruit de belangrijkste hotelmarkt en de hoofdstad kent een kamerbezetting die tot de hoogste van Europa behoort. “De impact van Airbnb op de concurrentieverhoudingen in de hotellerie is veelbesproken”, stelt Jan van der Doelen ING Sectormanager Leisure. “Vooralsnog groeit de vraag naar accommodatie in Amsterdam echter zodanig dat de Airbnb capaciteit oververhitting van de markt helpt voorkomen”.

Opkomst thuisbezorgen
Na hun succes in de pizza-, shoarma- en snackmarkt zien maaltijdbezorgers een interessante markt in het bezorgen van restaurantmaaltijden. Restauranthouders kunnen hun bereik hier fors mee vergroten maar tegelijkertijd brengt het forse uitdagingen met zich mee. Want hoe borg je dat de kwaliteit, sfeer en service bij bezorging in de buurt komen van een bezoek aan het restaurant zelf? Of de factor gemak concessies op al die vlakken rechtvaardigt is de vraag. Een startup als het Amerikaanse Munchery pakt het dan ook radicaal anders aan door vanuit eigen locaties zonder restaurantfunctie op grote schaal maaltijden van restaurantkwaliteit te maken puur voor bezorging.

Bron: persbericht ING Economisch bureau

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *