Franchise is crisisbestendig

In tijden van crisis blijkt franchise aantrekkelijk. Franchiseformules in de detailhandel food en de horeca presteren al twee jaar op rij beter dan de sector. Dit blijkt uit het eerste rapport van een nieuwe serie Trends in franchise van het ING Economisch Bureau.

Franchise heeft in vijftien jaar tijd een enorme vlucht genomen in Nederland. Zowel het aantal franchiseformules als het aantal vestigingen en werknemers is verdubbeld, terwijl de omzet is verdrievoudigd. Met een omzet van 31 miljard euro heeft franchise een aandeel van 5% in het bruto binnenlands product (bbp). Circa 85% van de franchiseformules in Nederland is van Nederlandse bodem.

Franchise presteert beter dan de sector
Ten opzichte van de gehele sector realiseren de franchisevestigingen in de detailhandel food en horeca al twee jaar op rij een hogere omzetgroei (zie tabel 1). Hieruit kan worden geconcludeerd dat franchise over het algemeen beter presteert dan de andere bedrijven in dezelfde sector.

Goed ondernemerschap kan het verschil maken
Hoewel franchise goed presteert in crisistijd, heeft de industrie wel degelijk last van de economische neergang. “De resultaten van bedrijven staan onder druk door een laag bestedingspatroon en een gebrek aan consumentenvertrouwen. Ook zeggen franchisegevers dat ze meer moeite hebben om geschikte ondernemers te vinden. Juist in zware economische tijden is het de kwaliteit van het ondernemerschap die het verschil maakt”, aldus Esthrella Khouw, manager Zakelijke Arrangementen.

Naast de economische tegenwind staat de franchisesector nog voor een aantal andere uitdagingen. Zo buigen franchisegevers zich het hoofd over hoe ze on- en offline binnen de formule het beste kunnen combineren zonder de franchisenemer te benadelen. Daarnaast zijn multifranchisers in opkomst. Dit zijn ondernemers die meerdere vestigingen van dezelfde formule, of meerdere formules, exploiteren. Door hun grootte vragen multifranchisers om een andere benadering door de franchisegever dan franchisenemers met een vestiging.

Bekijk het rapport Trends in Franchise

Bron: ING Economisch Bureau

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *