Fors minder bestedingen aan eten en drinken in leisure

In de recreatiesector staan de bestedingen aan eten en drinken flink onder druk. Dat geldt vooral voor een bioscoopbezoek, bezoek aan het theater en het casino. Gemiddeld werd er in het eerste half jaar van 2013 €8,19 besteed, en dat is 21 procent minder dan in 2012.

bubble drinkInkomstenbron
Dit blijkt uit het Nationaal Formule Onderzoek van @FoodClicks en Foodstep. Met name voor theaters zijn de gevolgen groot. De verkoop van eten en drinken is namelijk een belangrijke inkomstenbron geworden nu de overheid steeds minder subsidies uittrekt en theaters vaker zelf hun broek moeten ophouden. Ook bij evenementen, concerten en festivals geeft de consument tegenwoordig minder uit (€12,54 in 2012 tegen €10,83 in 2013). Bij pretparken, dierentuinen en speeltuinen is eenzelfde trend zichtbaar.

Waardering van formules
Het Nationaal Formule Onderzoek geeft de beoordelingen van gasten van formules in het foodservicekanaal weer. Daaruit blijkt dat de foodservice in de verblijfsrecreatie net iets lager scoort dan de bedrijven die horeca als enige bedrijfsactiviteit hebben. De restaurantsector wordt het best beoordeeld, met een 8. De dranken- en logiessector (cafés en hotels) krijgen beide een 7,8 van de gasten, terwijl de fastfoodsector en de restaurants op bungalowparken het moeten doen met een 7,7.
De logiessector, evenals de outlets in de leisuresector krijgen op de verschillende deelaspecten een hoger cijfer dan het afgelopen jaar. “Het zijn weliswaar kleine verschillen, maar er zit een stijgende lijn in. Dat is positief”, aldus onderzoeker Frank Meeuwsen van Foodstep.

Over het onderzoek
De uitkomsten van het Nationaal Formule Onderzoek 2013 van @FoodClicks en Foodstep zijn gebaseerd op uitgebreid consumentenonderzoek in de jaren 2011, 2012 en 2013 (eerste half jaar). In dit artikel is alleen de leisuresector uitgelicht, maar het Nationaal Formule Onderzoek geeft de beoordelingen van consumenten van formules in het helefoodservicekanaal weer. Verder geeft het onderzoek de penetratie en gebruiksfrequentie van kanalen en het besteed bedrag per bezoek naar doelgroep, dag en moment weer. Zo’n 12.000 respondenten deden mee aan het onderzoek, nationaal representatief naar leeftijd, geslacht en regio. De bijna 40.000 interviews die ten grondslag liggen aan het onderzoek staan gelijk aan meer dan 50.000 locatiebezoeken. Aan het onderzoek is tevens een unieke tool gekoppeld waarmee bedrijven of formules kunnen zien waar ze staan ten opzichte van de andere spelers in hun marktsegment.

Meer informatie:
www.foodclicks.nl (online foodmagazine)
www.profpanel.nl (Gastwaardering Nationaal Formule Onderzoek)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *