De meerwaarde van arrangementen

Het lijkt soms een beetje dubbel; aan de ene kant wil de gast steeds meer zelf de keuzes bepalen, maar een origineel samengesteld arrangement blijkt nog altijd bijzonder aantrekkelijk als uitgangspunt voor een keuze. Tijdens de workshop ‘succesvol met arrangementen’ van RBT Rivierenland werden diverse factoren besproken die het succes van een arrangement bepalen.

Patrick Jansen van de Holland Evenementen Groep
Patrick Janssen van de Holland Evenementen Groep

Veranderende arrangementenmarkt
Voor Patrick Janssen van de Holland Evenementen Groep is het organiseren en verkopen van arrangementen dagelijkse praktijk. De crisis heeft het karakter van de geboekte arrangementen volgens Janssen wel ingrijpend veranderd; “Waar voorheen een arrangement werd samengesteld tot aan een vooraf vastgesteld budget (budget moest op), is er sinds 2008 een kentering te zien. De budgetten per persoon gingen aanzienlijk omlaag. Nu wordt over elk onderdeel van een arrangement zorgvuldig nagedacht. Daar spelen wij op in door basisarrangementen aan te bieden voor een budgetprijs, om daarna te proberen om de klant te verleiden om onderdelen aan het pakket toe te voegen. Op dit moment ligt de gemiddelde besteding p.p bij ons rond de € 50,-“
De verleidingsstrategie wordt bijzonder professioneel aangepakt. Het begint al op de website waar in de ‘bestelstraat’ suggesties worden gedaan om onderdelen toe te voegen. Na de verkoop belt het salesteam nog een keer naar de klant om het arrangement persoonlijk te bespreken; en dan wordt er vaak nog een verleidelijk aanbod gedaan.
Meer informatie: www.hollandevenementengroep.nl

Arrangement evenement
Manuel Hezeman van Achterhoek Toerisme geeft een kijkje in de keuken van een arrangement dat al 33 jaar, met succes, wordt georganiseerd; ‘Wild eten in de Achterhoek’. Het voordeel van zo’n arrangement dat al jaren draait: Er ontstaat een vaste fanclub die elk jaar weer terugkeert. Dit jaar doen er 25 restaurants mee, en ook andere bedrijven haken aan, zoals verblijfsaccommodaties, winkels die een relatie leggen met het landelijke leven in de Achterhoek en leveranciers van streekproducten.
Het arrangement biedt een zeer gewaardeerde ondersteuning van de bezetting in het naseizoen. Hezeman wijst er op dat het succes niet zomaar vanzelf komt: “Belangrijk uitgangspunt is dat ondernemers elkaar niet als concurrenten zien, maar elkaar ook wat gunnen. We hebben terugkerende gasten die elk jaar enkele nieuwe restaurants willen uitproberen. Dan moet je als ondernemer je gasten durven door te verwijzen.”
Het wildarrangement heeft overigens ook spin-off effect op het bezoek in andere seizoenen. Als je de gast eenmaal in huis hebt, dan is het makkelijker om te laten zien wat je nog meer te bieden hebt.
Meer informatie: www.wildetenindeachterhoek.nl

Ondernemers zelf aan de slag
Ondernemers zelf aan de slag

Tips voor een succesvol arrangement
Na de presentaties van de twee ervaren arrangementenbeheerders, gingen de ondernemers met elkaar in overleg om ideeën uit te wisselen. Enkele conclusies over de succesfactoren:
– Bij arrangementen door samenwerking moet je elkaar wat gunnen
– Een juiste prijs/kwaliteitverhouding
– Zorg voor een logische combinatie
– Zet de beleving van het totaalarrangement centraal
– In de praktijk zie je het best wat er goed werkt; gewoon uitproberen
– Zet je aanbod breed weg

Een uitgebreider verslag verschijnt binnenkort op de onderstaande website.

Meer informatie: http://rivierenland.biz/workshop/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *