Social media kan voor webwinkels en andere online verkooppunten, een goede manier zijn om in contact te komen met 65-plussers. Zij geven namelijk vaker aan dan 45-54-jarigen en 55-64-jarigen in aanraking te willen komen met interessante webwinkels via online netwerken (Facebook, Google+ etc.). Dit is een van de uitkomsten van het onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum onder 664 Nederlanders tussen de 45 en 70 jaar. Binnen het onderzoek zijn drie leeftijdsgroepen met elkaar vergeleken, namelijk 45 t/m 54 jaar, 55 t/m 64 jaar en 65 t/m 70 jaar.
Eerst vergelijken dan kopen
Een meerderheid (58%) van de 45-plussers raadpleegt doorgaans eerst vergelijkingssites of beoordelingen voordat zij een product online kopen. Zelf beoordelingen schrijven doen 45-plussers minder snel. Een keurmerklogo op de website wordt door 50% van de online shoppers gecontroleerd voordat zij een product of dienst aanschaffen. Een andere manier waarop de betrouwbaarheid van een webwinkel wordt gecontroleerd, is door via de zoekmachine te zoeken naar ervaringen van andere klanten (59%). Een meerderheid (57%) van de 45-plussers die online shoppen, koopt liever bij een Nederlandse dan bij een buitenlandse webwinkel. Zij vinden Nederlandse webshops betrouwbaarder. Vooral vrouwen hebben meer vertrouwen in Nederlandse webwinkels.
Eerste kennismaking meestal via zoekmachine
De manier waarop 45-plussers bij een webshop terechtkomen, is meestal via een zoekmachine (73%). Men komt relatief weinig via online banners (advertenties op websites) voor het eerst bij een nieuwe webshop/website terecht (9%). Volgens 35% van de 45-70 jarigen is de benoeming van een webwinkel in de media een belangrijke manier om kennis te maken met een webwinkel. Dit geldt vooral voor 65-70 jarigen (49%).
Onderzoek
Het onderzoek ’45-plussers en online shoppen’ is uitgevoerd in juni 2013 door onderzoeksbureau Ruigrok|NetPanel in opdracht van het BKC. Het volledige rapport is via de website van Bindinc. Kenniscentrum gratis aan te vragen.
Eén reactie