27% van de familiebedrijven heeft geen internetpagina

In de barometer voor familiebedrijven van Van Lanschot Bankiers blijkt dat 27% van de familiebedrijven geen eigen website heeft. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die optimaal gebruik maken van internet sneller groeien. Reden om te onderzoeken hoe het met het gebruik hiervan binnen familiebedrijven is gesteld.

Groeikansen door slimmere inzet internet
Bedrijven zeggen vooral een website te hebben voor zichtbaarheid/bekendheid (65%) en imago (54%). Er is nauwelijks focus op groei en marktontwikkeling. Slechts één op de drie ondernemers zet internet gericht in om nieuwe markten te bereiken. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat bedrijven die optimaal gebruik maken van internet en social media sneller groeien. Er liggen op dit vlak duidelijke groeikansen voor familiebedrijven, bijvoorbeeld door meer gerichte marketing via communitybuilding, geografische expansie zonder fysieke aanwezigheid in andere markten, ketenregie (fabrikant die rechtstreeks gaat verkopen) en in- en outbound communicatie met klanten.

Investeren in ‘digitaal’ personeel
Iets meer dan de helft van de familiebedrijven heeft geïnvesteerd in digitaal competent personeel; ongeveer één op de drie ondernemers denkt dat ‘mijn kinderen de organisatie nog wat kunnen leren over internet.’ De keerzijde van het feit dat ondernemers kansen laten liggen, is dat ze óók nonchalant denken over digitale concurrentie. Slechts 20% ziet digitale concurrentie als bedreigend (lagere prijzen en nieuwe toetreders). Een kwart van ondernemers verbiedt medewerkers om zich te uiten over het bedrijf via social media. 37% van de bedrijven heeft een gedragscode social media.

Houding van familiebedrijven t.a.v. online ontwikkelingen

  • inzet van internet is vooral gericht op zichtbaarheid en imago resp. ‘om te luisteren’ naar de markt
  • nauwelijks focus op groei, marktontwikkeling en marketing
  • kennis over internet: 48% van de ondernemers heeft niet geïnvesteerd in de ’digitale scholing’ van personeel
  • 51% heeft angst voor cybercriminaliteit
  • 26% van de dga’s verbiedt medewerkers om zich te uiten over het bedrijf via sociale media
  • Ruim een kwart voelt zich onvoldoende gekwalificeerd ten aanzien van digitale ontwikkelingen; de helft zou moeten
    investeren in ‘digitaal’ gekwalificeerd personeel
  • Vier op de tien ondernemers maakt gebruik van intranet en LinkedIn (personeelswerving)

Crisis
Ook de houding van de ondernemers t.o.v. de conjunctuur werd onderzocht. Daaruit blijkt dat de gevolgen van de economische crisis nu wel worden gevoeld. Enkele van de conclusies:

  • Nu de recessie zijn tol begint te eisen, groeien de zorgen van de dga’s, zakelijk én privé. Voor het eerst maken zij zich zorgen over de winstgevendheid van het bedrijf.
  • Grootste zorgpunten blijven wet- en regelgeving en de daarmee gepaard gaande administratieve lastendruk, margedruk en de beschikbaarheid van krediet.
  • Het vertrouwen van ondernemers in het ondernemersklimaat in Nederland krijgt een flinke knauw – wellicht gevoed door de bezuinigingen van de overheid. Ca. 43% vindt de bezuinigingen te hoog; ca. 40% (vooral de grotere bedrijven) vindt de bezuinigingen globaal goed.

Bekijk de hele Familie Barometer van Van Lanschot op: www.vanlanschot.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *