Nieuwe kansen voor recreatie in de stad in Recreatief Totaal

De oplopende leegstand in diverse binnensteden en winkelgebieden is niet alleen zorgelijk. Door de vrijkomende ruimte ontstaat er plek voor nieuwe initiatieven. Met name een recreatieve invulling, die een gebied aantrekkelijker maakt, is in opkomst. In de april-editie van vakblad Recreatief Totaal worden deze ontwikkelingen en kansen vanuit diverse invalshoeken belicht.

recreatief totaal april 2016Het faillissement van de binnenstad
In dit artikel (p.36) omschrijft trendwatcher Hans van Leeuwen wat er zoal fout gaat in veel van de huidige binnensteden. Veel citymarketeers gaan nog uit van de pré-internet situatie. In die tijd moest je naar de winkel om je boodschappen te doen. Ook de wet- en regelgeving is hopeloos verouderd waardoor nieuwe ontwikkelingen worden afgestopt. Een voorbeeld is de stricte scheiding tussen winkel en horeca, die leuke nieuwe blurring concepten onmogelijk maken. Als oplossingsrichting ziet Van Leeuwen ‘Winkelen wordt een dagje uit’.

Een winkelcentrum door Disney
Wie bang is voor ‘verpretparking’ van winkelgebieden of binnensteden zou eens in Orlando kunnen kijken. Daar heeft Disney een winkel- en uitgaansgebied ontwikkeld dat volledig inspeelt op de experience economy; Disney Springs. De winkels en de producten gaan uit van een verhaal en weten uitstekende rendementen te behalen. In deze tijd van krimpende winkelgebieden ondergaat Disney Springs juist een verdubbeling in oppervlakte. Dit project is het ultieme voorbeeld van funshoppen, waarbij de bezoeker echt een dagje uit is, met gethematiseerde horeca, shows, en winkels met unieke en ludieke producten. En de beleving mag hier ook op straat worden doorgetrokken. (p.6)

Ripley's op de damRipleys op de Dam
Veel van de snelgroeiende attracties bevinden zich in Amsterdam. Zij profiteren van de groeiende groep toeristen die naar Nederland komt en tijdens hun verblijf vermaakt willen worden. Grote partijen zijn o.a. als her Rijks- en van Gogh museum, de Heineken Experience en Madame Tussauds. Daar komt binnenkort ook ‘Ripleys believe it or not’ bij, met een echte Nederlandse uitvoering. De locatie is wellicht een stuk duurder, maar de nabijheid van de primaire markt (toeristen) compenseert dat voldoende. (p.10)

Monkey Town en de flexibele arbeid
Nog een stedelijk fenomeen zijn de speelparadijzen. In deze editie van Recreatief Totaal blikt Monkey Town formulemanager Peter van Wijk vooruit op de gevolgen van de Wet Werk en Zekerheid. Dit is een onderwerp dat voor veel meer bedrijven met seizoensinvloeden gaat spelen. Monkey Town koos voor een oplossing waarin Payrolling (door Tentoo) een belangrijke rol speelt. (p.19)

Exploitatie van erfgoed kan veel professioneler
Veel steden beschikken over monumenten die de stad aantrekkelijk maken, maar ook de nodige kosten met zich mee brengen qua onderhoud en aanpassing aan een nieuwe invulling. In Groot Brittannië heeft het bedrijf Continuum zich gespecialiseerd in de exploitatie van erfgoed. Dat gaat zo goed dat zij in de top staan van snelstgroeiende Brtse bedrijven. Wat is hun succesformule? (p. 43)

En verder in deze editie:

  • Innovatie in marketing aan de hand van zes trends (p.14)
  • Trends rondom Events (p.22)
  • De toekomst van de receptie (p.27)
  • In 5 stappen naar toepassing van Big Data in verblijfsrecreatie (p.30)
  • Programma Leisure Studiereis naar China (p.33)
  • Er is meer nodig dan google voor je marketing (p.39)
  • Vakantieparken zijn teveel enheidsworsten (p.46)

Bekijk Recreatief Totaal april 2016 online

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *