Nieuwe digitale kunst-experience in Rotterdam: Remastered

Rotterdam krijgt er een opmerkelijke nieuwe attractie bij, gebaseerd op audio-visuele techniek. Vrijdag opent onder de Erasmusbrug de experience Remastered, waar bezoekers worden ondergedompeld in kunstwerken van oude meesters.

(foto door Ruud Baan)

De experience bevindt zich in een ruimte van 1.500 m2, met 60 ultramoderne beamers, 50 speakers, 15 km aan kabel, en 245 miljoen pixels met een 20.000 pixel resolutie en het grootste indoor Led-scherm van Europa.

De initiatiefnemers zijn Robin Groenveld en Dick van Zuijlen en Fred Willems. Het drietal heeft een ruime, kleurrijke en gevarieerde ervaring in de evenementen- en mediabranche. Van het ontwikkelen van locaties zoals AFAS Live & de Ziggo Dome tot het promoten van Nederlandse bands zoals De Dijk, Golden Earring, BLØF, en Doe Maar alsmede het produceren van multimedia-events zoals de Radio 2 Top 2000 en De vrienden van Amstel LIVE!

De experience werd ontworpen door de top van Nederlandse digitale studio’s waaronder Woodwork, Y=f(X) lab, Studio Smack, Yipp en THNDR.

Een standaard ticket voor Remastered kost € 24,50. Daarmee ondergaat de bezoeker een audio visuele experience van ongeveer één uur.

Hoe is Remastered tot stand gekomen?

Robin Groenveld: “We stelden ons de vraag: “Waar liggen onze roots? Waar zijn we als Nederlanders goed in? We hebben natuurlijk onze Hollandse Meesters zoals Rembrandt, Van Gogh, Vermeer en nog veel, veel meer. Op muziekgebied zijn Nederlandse DJ’s toonaangevend in de wereld. En we hebben een grote naam op het gebied van de ontwikkeling van digitale content en ontwerpers van videogames. We hadden al snel het gevoel dat we iets konden doen door de oude Hollandse Meesters te combineren met al die nieuwe Hollandse Meesters.”

Hoe zou je Remastered om beschrijven aan iemand die er nog niet is geweest?

Dick van Zuijlen: “Dat is een goede vraag: ’Wat heb ik gezien? Hoe ga ik dit uitleggen als ik thuiskom?’ Een bezoek aan Remastered is een rollercoaster aan indrukken en ervaringen. Je wordt meegenomen in een digitale wereld die je zintuigen prikkelt. Bezoekers worden omringd door vreemde en wonderbaarlijke geanimeerde personages uit een schilderij van Jeroen Bosch, wandelen in de kleuren van Van Goghs “De sterrennacht” en kunnen een dansje maken in Mondriaans “Victory Boogie Woogie”. Al met al een unieke beleving die zich lastig onder woorden laat brengen. Je moet het echt meemaken.”

Hoe moeilijk was het om een dergelijk plan te verwezenlijken?

Robin Groenveld: “Dat was een enorm spannend proces. We hadden het door ons ontwikkelde concept kunnen overhandigen aan een internationaal agentschap en zien wat ze ervan zouden kunnen maken. We wilden het echter hands-on doen, juist nauw samenwerken met het allerbeste Nederlandse talent op multimediagebied. Voor Remastered deden we daarom onder meer een beroep op Woodwork, Y=f(X) lab, Yipp en Studio Smack. Elk hoofdstuk van de Experience heeft een andere insteek en vraagt daarmee ​​om een ​​andere aanpak. Visueel, conceptueel, maar ook technisch. We moesten technologie bedenken die nog niet eerder was uitgevonden. En ook uitvinden hoe dat ging werken in zo’n grote ruimte. De uitdaging was om niet alleen technisch op het hoogste niveau te opereren maar ook om ervoor te zorgen dat het een prachtige totaalervaring is.”

Hoe zie je Remastered in de toekomst?

Dick van Zuijlen: “We hebben de ambitie om een ​​platform te worden voor digitale kunst. Dat kan op veel manieren worden ingevuld. Een van onze doelen is om jonge kinderen in contact te brengen met “oude” kunst. Ze zullen niet gauw zelf een schilderij van Rembrandt opzoeken, maar als je dat op een eigentijdse en toffe manier presenteert ga je vanzelf verder kijken. Ook is er veel jong creatief talent in Nederland. We willen al deze nieuwe technologie binnen hun bereik proberen te brengen. Of we nu samenwerken met scholen, kunstacademies of met een innovatief collectief. Nieuwe technologie gebruiken om spannende en dingen te ontwikkelen. Jong talent een kans geven om dromen waar te maken en binnen een van de ruimten bij Remastered te presenteren.”

Meer informatie: www.remastered.nl

Duiding redactie: Opkomst van digitale ervaringen

De opening van Remastered past in de internationale trend van een nieuwe vorm van Audio Visuele (AV) ervaringen. Eind 2020 opende in Amsterdam ook al een museum voor mediakunst – ook gebaseerd op AV ervaringen (zie: NXT museum voor digitale kunst) AV technieken zijn de afgelopen jaren sterk doorontwikkeld en bieden daardoor leuke nieuwe mogelijkheden. Vooral projectietechnieken bieden veel (nieuwe) mogelijkheden. In Rotterdam zien we ledschermen, die door een steeds hogere resolutie (steeds meer pixels) een uitstekende beeldervaring bieden. Deze nieuwe attractievorm leent zich prima voor bijzondere content (foto’s en filmpjes) op social media en wordt daarmee extra aantrekkelijk voor de doelgroep die daar veel gebruik van maakt. Ook in de attractiesector zien we steeds vaker een gebruik van AV technieken – vooral in darkrides. (b.v. Popcorn Revenge in Walibi Belgium) Nederland is zeker geen voorloper op het gebied van ‘Immersive Art Experiences’. Voor internationale ontwikkelingen zie dit artikel op Blooloop: The World Top 11 Immersive Art Experiences

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *