Uit het Nationale Benchmarkonderzoek Attracties en Dierentuinen van Multiscope staan maar liefst zes dierenparken in de Top 10 van dagattracties met de hoogste naamsbekendheid. Niet onverwacht voert de Efteling deze lijst aan met een naamsbekendheid van 95%. Een op de 20 Nederlanders kent de Efteling dus (nog) niet.
Het onderzoek van Multiscope zoomt in op 32 recreatiebedrijven. Met een panel van 6000 personen is niet alleen gekeken naar de naamsbekendheid, maar ook naar onderwerpen als reclame, keuzeredenen, bezoek, besteding, NPS en Loyaliteit. In dit artikel wordt alleen aandacht besteed aan ‘naamsbekendheid’. Zie ook eerdere artikelen over:
- Grote verschillen klanttevredenheid dagattracties (NPS)
- Attractieparken scoren lager dan dierenparken op bezoekersloyaliteit
Geholpen naamsbekendheid gemiddeld 55%
De geholpen naamsbekendheid toont het percentage consumenten dat een specifieke dagattractie herkent uit een lijst. Gemiddeld herkent 55% van de Nederlanders een dagattractie. De geholpen naamsbekendheid van de Efteling is het hoogst (95%). Verder hebben ARTIS, Beekse Bergen, Apenheul en het Dolfinarium alle vier een geholpen naamsbekendheid van 90%. De top tien bestaat uit vijf dierentuinen, vier attractieparken en één aquarium.
Efteling, Artis en Blijdorp het vaakst spontaan genoemd
De gemiddelde spontane naamsbekendheid van Nederlandse attractieparken, dierentuinen en aquaria is 10%. Van alle dagattracties heeft de Efteling de hoogste spontane naamsbekendheid. Maar liefst 71% van Nederland noemt de Efteling spontaan. ARTIS staat op de tweede plaats met een spontane naamsbekendheid van 46% en Diergaarde Blijdorp volgt op de derde plaats (33%). Walibi Holland (32%) en Burgers’ Zoo (26%) vullen de top vijf aan.
De Efteling heeft veruit de hoogste Top of Mind Awareness
De Top of Mind Awareness (TOMA) van een attractiepark, dierentuin of aquarium is het percentage van de consumenten dat die dagattractie als eerste noemt wanneer gevraagd wordt welke dagattracties zij kennen. De Efteling scoort met 35% veruit het hoogst. ARTIS volgt op afstand met 15%, terwijl Diergaarde Blijdorp (9%), Burgers’ Zoo (6%) en Walibi Holland (5%) ook relatief hoog scoren.
Bron en meer informatie: Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen – Multiscope.nl