Nederlandse bioscopen pas in 2023 terug op niveau van vóór corona

De bioscopen hebben als gevolg van de coronacrisis een zware tijd achter de rug. Vóór de crisis deden Nederlandse bioscopen nog goede zaken, blijkt uit een analyse van pinbestedingen in bioscopen van ABN AMRO.

Met de uitbraak van het coronavirus in maart 2020 namen de bestedingen echter sterk af. Zowel het aantal bezoekers als de omzet is sindsdien met 56 procent gedaald. Terwijl Nederlandse bioscopen zich in de zomer van 2020 enigszins herpakten, werd de sector zwaar getroffen door de tweede lockdown in de eerste helft van 2021. Hoewel het herstel zich sinds juni van dit jaar heeft ingezet, laten bioscopen tot en met week 42 nog altijd negatieve groei zien (-17 procent) in vergelijking met 2020, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie UNIC. Dit is mede het gevolg van het enorme omzetverlies door de verplichte sluiting in de eerste vijf maanden van 2021. ABN AMRO verwacht dat dit verlies dit jaar niet wordt goedgemaakt en dat de sector pas in 2023 op het niveau van vóór corona zit.

Bijna helft Nederlanders kocht film of serie via streamingdiensten

Tijdens corona is de concurrentie van streamingdiensten sterk toegenomen. 46 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder kocht in het eerste kwartaal van 2021 een film of serie via een streamingdienst, in vergelijking met 42 procent in 2020. Ook is het aanbod streamingsdiensten nu veel breder; veel grote Amerikaanse studio’s zijn in de afgelopen jaren een streamingplatform begonnen. Ook staan de zogeheten bioscoop-windows onder druk. Dit is de periode waarin een film exclusief in de bioscoop draait, voordat deze via andere distributiekanalen wordt aangeboden. Hoewel een aantal nieuwe films tijdens de lockdowns direct via streamingdiensten zijn aanboden, verwacht ABN AMRO niet dat het bioscoop-window volledig zal verdwijnen. De kans bestaat wel dat deze periode wordt verkort, nu bioscopen onder druk staan en distribiteurs meer onderhandelingsruimte hebben. Zo werd in Nederland vaak gewerkt met een window van vier maanden, maar neemt deze duur gemiddeld af.

Bioscopen kunnen bezoekers verleiden met nieuwe vormen van content

Door de steeds grotere concurrentie van streamingdiensten doen bioscopen er volgens ABN AMRO goed aan zich te onderscheiden door in te zetten op sfeer, service en beleving in beeld en geluid. “Dat zijn precies de elementen waar het de consument thuis op de bank aan ontbreekt en waarmee bioscopen het verschil kunnen maken. Zo zetten veel grotere ketens in op een premium ervaring met superieur beeld en geluid en hebben bioscopen geïnvesteerd in innovaties als 3D, IMAX, 4DX en Dolby Digital om de beleving te optimaliseren. Ook kunnen zij inspelen op de behoefte aan luxe, bijvoorbeeld met verstelbare stoelen en goede catering voor, tijdens en na de film”, vertelt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. “Ook nieuwe vormen van content zijn interessant, zoals samen sportwedstrijden of concerten op het grote scherm kijken. Om meer jongeren aan zich te binden, zet Pathé al in op het livestreamen van e-sportgames.”

Meer informatie: Sector Update november – ABN AMRO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *