Metropoolregio Amsterdam ontwikkelt themaboeken voor regio’s als basis voor toeristische profilering

De themaboeken komen voort uit het project Amsterdam Bezoeken, Holland Zien (ABHZ). De boeken zijn bedoeld als basis voor het maken van content en storytelling over de zes themagebieden. Samen met stakeholders is per themagebied bepaald wat de USP’s en iconen (relevant voor de internationale bezoeker) voor een gebied zijn.

voorkant van het themaboek ‘Old Holland’

De boeken bieden destinatie-ontwikkelaars, regio-marketeers en ondernemers een handvat voor toeristisch recreatieve ontwikkelingen die goed passen bij de specifieke. regio.

Tieme Klinkers van Amsterdam & Partners en projectleider van ABHZ geeft een toelichting op de samenwerking: “Binnen ABHZ proberen we internationale bezoekers aan Amsterdam te verleiden andere bestemmingen in de Metropoolregio te bezoeken. Naast deze spreidingsdoelstelling is daar in de nieuwe projectperiode 2021-2024 de doelstelling bijgekomen om meer verwijzing tussen de bestemmingen in de Metropoolregio onderling te realiseren.”

Themaboeken bieden een basis voor ontwikkelingen

De boeken zijn bedoeld als basis voor het maken van content en storytelling over de zes themagebieden. Klinkers ligt de werkwijze toe: “Samen met stakeholders is per themagebied bepaald wat de USP’s en iconen (relevant voor de internationale bezoeker) voor een gebied zijn. Daar hebben we drie verhaallijnen per gebied van gemaakt. Dit vormt de leidraad voor de content die we in de komende jaren gaan produceren voor de internationale bezoeker. Met de themaboeken hebben we een door de regio gedragen gids voor het maken van deze content. In principe zijn deze documenten dus met name voor intern gebruik door onze redactie en waar relevant ook voor andere DMO’s in de MRA.”

Een indicatie per regio

Het voert te ver voor dit artikel om de complete inhoud van de themaboeken weer te geven. Daarom hebben we van drie regio’s, ter illustratie, de hoofdpunten van de ontwikkelingen gedestilleerd: |

Binnen de ‘Toeristische Koers’ van ‘Authentic Haarlem‘ worden vier ontwikkellijnen geschetst:

  1. er wordt ingezet op de voor Haarlem waardevolle bezoeker,
  2. er is aandacht voor het verbeteren van het (toeristische) aanbod,
  3. er komt meer grip door concrete maatregelen,
  4. en er wordt aandacht gegeven aan (bovenlokale) samenwerking en monitoring.

Uiteindelijk dienen deze ontwikkellijnen bij te dragen aan de kernwaarden voor de stad Haarlem, zijnde de authenticiteit, de kwaliteit en de menselijke maat.

De vijf verhaallijnen van de regio ‘Castles en Gardens‘ zijn:

  1. Forten & Historie,
  2. Buitenleven & Natuur,
  3. Op & Langs het water,
  4. Cultuur & Architectuur,
  5. In Beeld & Geluid.

De focus ligt momenteel op de regionale en nationale bezoekers. Verbinding verbeteren tussen de gemeenten is van belang, zowel vanuit de verhaallijnen als fysiek in routes. De Kustvisie Huizen streeft naar ontwikkeling van de kustzone. Onder meer de ontwikkeling van fietsroutes, horeca en een hotel, verdieping van het zwemwater en een evenementenstrand. Voor de internationale bezoeker lift het themagebied Castles & Gardens in belangrijke mate mee op ABHZ om het aanbod voor de bezoekers te versterken en daarmee de kans te vergroten om meer internationale bezoekers te verleiden naar Castles & Gardens te komen.

De themaregio ‘Old Holland’ is samengesteld uit drie deelregio’s.

Marketing Zaanstreek en de gemeente Zaanstad hanteren drie Zaanse verhaallijnen:

  1. Zaanse smaken,
  2. architectuur (traditioneel en neo-Zaans) en
  3. industrieel erfgoed.

Zaanstad wil de komende jaren het toeristisch-recreatieve sector op gepaste wijze blijven doorontwikkelen. Waarbij het uitgangspunt is dat zij uitgaat van eigen kracht & DNA en daardoor een herkenbare bijdrage leveren aan het toeristisch product dat de Metropoolregio te bieden heeft.

De toekomstvisie op toerisme in Landsmeer, Waterland, Marken en Oostzaan focust vooral op de kleinschaligheid en de balans tussen bewoners en bezoekers.

De economische visie Purmerend-Beemster is opgesteld vooruitlopend op de herindeling van beide gemeenten. Purmerend vertegenwoordigt hierin het stedelijke en Beemster het landelijke. Er wordt gekeken waar deze gemeenten elkaar kunnen aanvullen en waar mogelijkheden bestaan voor cohesie.

De andere drie themagebieden, die hier niet aan bod komen – maar dus wel een eigen themaboek hebben ontwikkeld, zijn:

  • Amsterdam Beach (Zandvoort)
  • Flowers of Holland (de bollenstreek)
  • New Land (Almere, Lelystad en de polder)

Meer informatie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *