• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Top 30 dagattracties
  • Zoeken

Metropoolregio Amsterdam ontwikkelt themaboeken voor regio’s als basis voor toeristische profilering

29 maart 2022 by Redactie Reageer

De themaboeken komen voort uit het project Amsterdam Bezoeken, Holland Zien (ABHZ). De boeken zijn bedoeld als basis voor het maken van content en storytelling over de zes themagebieden. Samen met stakeholders is per themagebied bepaald wat de USP’s en iconen (relevant voor de internationale bezoeker) voor een gebied zijn.

voorkant van het themaboek ‘Old Holland’

De boeken bieden destinatie-ontwikkelaars, regio-marketeers en ondernemers een handvat voor toeristisch recreatieve ontwikkelingen die goed passen bij de specifieke. regio.

Tieme Klinkers van Amsterdam & Partners en projectleider van ABHZ geeft een toelichting op de samenwerking: “Binnen ABHZ proberen we internationale bezoekers aan Amsterdam te verleiden andere bestemmingen in de Metropoolregio te bezoeken. Naast deze spreidingsdoelstelling is daar in de nieuwe projectperiode 2021-2024 de doelstelling bijgekomen om meer verwijzing tussen de bestemmingen in de Metropoolregio onderling te realiseren.”

Themaboeken bieden een basis voor ontwikkelingen

De boeken zijn bedoeld als basis voor het maken van content en storytelling over de zes themagebieden. Klinkers ligt de werkwijze toe: “Samen met stakeholders is per themagebied bepaald wat de USP’s en iconen (relevant voor de internationale bezoeker) voor een gebied zijn. Daar hebben we drie verhaallijnen per gebied van gemaakt. Dit vormt de leidraad voor de content die we in de komende jaren gaan produceren voor de internationale bezoeker. Met de themaboeken hebben we een door de regio gedragen gids voor het maken van deze content. In principe zijn deze documenten dus met name voor intern gebruik door onze redactie en waar relevant ook voor andere DMO’s in de MRA.”

Een indicatie per regio

Het voert te ver voor dit artikel om de complete inhoud van de themaboeken weer te geven. Daarom hebben we van drie regio’s, ter illustratie, de hoofdpunten van de ontwikkelingen gedestilleerd: |

Binnen de ‘Toeristische Koers’ van ‘Authentic Haarlem‘ worden vier ontwikkellijnen geschetst:

  1. er wordt ingezet op de voor Haarlem waardevolle bezoeker,
  2. er is aandacht voor het verbeteren van het (toeristische) aanbod,
  3. er komt meer grip door concrete maatregelen,
  4. en er wordt aandacht gegeven aan (bovenlokale) samenwerking en monitoring.

Uiteindelijk dienen deze ontwikkellijnen bij te dragen aan de kernwaarden voor de stad Haarlem, zijnde de authenticiteit, de kwaliteit en de menselijke maat.

De vijf verhaallijnen van de regio ‘Castles en Gardens‘ zijn:

  1. Forten & Historie,
  2. Buitenleven & Natuur,
  3. Op & Langs het water,
  4. Cultuur & Architectuur,
  5. In Beeld & Geluid.

De focus ligt momenteel op de regionale en nationale bezoekers. Verbinding verbeteren tussen de gemeenten is van belang, zowel vanuit de verhaallijnen als fysiek in routes. De Kustvisie Huizen streeft naar ontwikkeling van de kustzone. Onder meer de ontwikkeling van fietsroutes, horeca en een hotel, verdieping van het zwemwater en een evenementenstrand. Voor de internationale bezoeker lift het themagebied Castles & Gardens in belangrijke mate mee op ABHZ om het aanbod voor de bezoekers te versterken en daarmee de kans te vergroten om meer internationale bezoekers te verleiden naar Castles & Gardens te komen.

De themaregio ‘Old Holland’ is samengesteld uit drie deelregio’s.

Marketing Zaanstreek en de gemeente Zaanstad hanteren drie Zaanse verhaallijnen:

  1. Zaanse smaken,
  2. architectuur (traditioneel en neo-Zaans) en
  3. industrieel erfgoed.

Zaanstad wil de komende jaren het toeristisch-recreatieve sector op gepaste wijze blijven doorontwikkelen. Waarbij het uitgangspunt is dat zij uitgaat van eigen kracht & DNA en daardoor een herkenbare bijdrage leveren aan het toeristisch product dat de Metropoolregio te bieden heeft.

De toekomstvisie op toerisme in Landsmeer, Waterland, Marken en Oostzaan focust vooral op de kleinschaligheid en de balans tussen bewoners en bezoekers.

De economische visie Purmerend-Beemster is opgesteld vooruitlopend op de herindeling van beide gemeenten. Purmerend vertegenwoordigt hierin het stedelijke en Beemster het landelijke. Er wordt gekeken waar deze gemeenten elkaar kunnen aanvullen en waar mogelijkheden bestaan voor cohesie.

De andere drie themagebieden, die hier niet aan bod komen – maar dus wel een eigen themaboek hebben ontwikkeld, zijn:

  • Amsterdam Beach (Zandvoort)
  • Flowers of Holland (de bollenstreek)
  • New Land (Almere, Lelystad en de polder)

Meer informatie:

  • www.metropoolregioamsterdam.nl
  • Amsterdam & Partners (destinatie-ontwikkeling)

Categorie: Recreatie actueel, Regiomarketing Tags: Amsterdam, destinaties, regiomarketing

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Productnieuws

Inspiratiereis: Ontdek De Parels Van Het Midden-Oosten

Interhome breidt portfolio uit met ruim 6.000 vakantiewoningen in Denemarken

Ervaringsdeskundigen geven campingadvies aan Suncamp klanten via de CampingGuru

Van Egdom waterglijbanen failliet verklaard

Nederlandse vertegenwoordiging op de Vakantiebeurs nog verder gekrompen

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

feb 1
1 februari om 09:00 - 5 februari om 18:00

Spielwarenmesse

feb 16
13:00 - 17:00

Kennisupdate Live (toerisme in Zeeland)

feb 18
18 februari om 10:00 - 19 februari om 17:00

Fiets en Wandelbeurs Gent

feb 24
24 februari om 10:00 - 26 februari om 17:00

Fiets en Wandelbeurs Utrecht

mrt 7
10:00 - 17:00

Stratech Leisure in Business

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Jannie op Dormio Group en Roompot bereiken akkoord over overname van een dertigtal vakantieparken
  • RJ Soer op Van Egdom waterglijbanen failliet verklaard
  • Christian op Dormio Group en Roompot bereiken akkoord over overname van een dertigtal vakantieparken

Secundaire Sidebar

Insight

Kampeerhal Roden verkent de kansen van leisure in retail

Capfun heeft inmiddels al 18 campings in Nederland – en is nog niet klaar met groeien

Bijzondere trends en ontwikkelingen uit de horecasector

Winst boeken in de logistiek van je foodservice

VrijetijdsTrends 2023; Budget-leisure, carpe-diem-time, live (gast)vrijheid, Gap-toerisme

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Stratech

Top Animation

RED online marketing

Countus

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Ginder

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Pretwerk · Site door: buro KREAS