‘Zelfbewustzijn, eigenzinnigheid en authenticiteit vervangen oude statussymbolen als geld en macht.’ Dit meldt YoungWorks, het bureau voor jongerencommunicatie. Jaarlijks brengen zij de jongerentrends in kaart.
In de spagaat: een generatieschets
Het doen en laten van jongeren van nu kenmerkt zich door een tweestrijd. Diepgaande ambities en idealen botsen met de oppervlakkige verleidingen in het leven van alledag. Jongeren van nu zijn positief, ondanks de crisis. Ze zijn ambitieus en geloven sterk in zichzelf. Ze moeten ook wel: niemand anders gaat het voor ze doen. Ouders hebben ze gevoed met zelfvertrouwen: álles kan, zolang je maar je best doet. Deze zelfmaakbaarheid oefent hoge druk op jongeren uit. Op alle terreinen willen jongeren gelukkig zijn: studie, werk, vriendschap, familie en liefde. Om dichter bij dat geluk te komen, gaan ze op zoek naar zichzelf. Natuurlijk wordt deze zoektocht geshared. Het is namelijk de nieuwe status: met het tonen van je zelfbewustzijn, eigenzinnigheid en authenticiteit gooi je hoge ogen. Ze vervangen de oude statussymbolen zoals geld en macht. Diepgang is het nieuwe zwart. Maar, de oppervlakkige verleidingen liggen op de loer…
Generatie jobless & the slashies
De huidige arbeidsmarkt stelt jongeren voor een behoorlijke uitdaging. Generatie jobless gaat echter niet bij de pakken neerzitten! Zie daar de opkomst van de slashies: jongeren die 1001 dingen tegelijk doen om hun droom te verwezenlijken én brood op de plank te brengen. Het liefst als eigen baas. Bij Young Professionals staat een eigen bedrijf met stip op nummer één van populairste banen. Ook de ambachten herleven: te allen tijden je eigen boontjes kunnen doppen levert status op in onzekere tijden.
Mindfull me
Geluk zit voor jongeren steeds minder in materiële zaken. Ze streven naar intrinsiek geluk. Ieder zichzelf respecterend studentenmeisje zit tegenwoordig op yoga en sleept haar vriendje ook mee (bro-ga). Het belang van bezinning blijkt bijvoorbeeld ook uit de lancering van het eerste mindstyle magazine voor jongeren (15+): Moodiez. En uit de enorme populariteit van Casella: een religieuze gemeenschap in Hilversum met ruimte voor ‘ontmoeting, stilte en bezinning’ voor jongeren.
Foodlove: van #selfies naar #healthies
Je lichaam is een tempel. Vereren die hap! In 2014 wordt vooral gezond en bewust gegeten. Bezig zijn met pure, gezonde voeding is goed voor je online imago. Het plaatsen van #healthies is de kers op je bewuste levensstijl. Foodlove is the new religion. Dit betekent niet dat jongeren daadwerkelijk als heiligen leven. ’s Ochtends een spinaziewortelgembersapje bij het ontbijt, ’s nachts een chemisch middeltje in de club. Als het (niet) uitkomt, laten ze hun principes varen.
Dansen met Nietzsche
Hoger opgeleide jongeren combineren steeds vaker hun kroegbezoek met een bloemlezing of filosofische uiteenzetting. Bij initiatieven als ‘De avondcursus’ en ‘Literaturfest’ dompelen Randstedelijke jongeren zich onder in intellectuele prikkels ter voorbereiding op het aansluitende feestje. Bijkomend voordeel: het legt je zorgvuldig gemanagede online imago geen windeieren om op Facebook te laten zien dat je ook in de avonduren over meer nadenkt dan alleen je outfit.
Meer informatie: Whitepaper jongerentrends bij YoungWorks