De plaatsen 1 tot en met 5 op de lijst van het meest geliefde speelgoed, waaraan de Nederlandse kinderen en volwassenen dierbare herinneringen hebben, wordt ingenomen door de grote speelgoedmerken. Dat blijkt uit onderzoek van Amazon en het Oude Ambachten & Speelgoed Museum.
Lego, dat op dit moment het internationale speelgoed marktsegment aanvoert vóór Hasbro (Monopoly) en Mattel (Barbie), kwam in elk decennium sinds de jaren ’60 tot op heden, uit het onderzoek naar boven als het meest geliefde speelgoed. Barbie stond decennia lang op de tweede plek van favoriet speelgoed tot 2010. Na 2010 heeft Barbie haar plaats moeten afstaan aan Minecraft, het videospel dat in 2011 werd geïntroduceerd en dat een grote impact heeft gemaakt op kinderen in de afgelopen jaren. Minecraft is het bestverkochte videospel aller tijden. Tot mei 2020 heeft Minecraft meer dan 200 miljoen exemplaren verkocht voor de diverse platforms. Monopoly en Playmobil staan op plaats 3 en 4. Dit is geen verrassing want dit speelgoed behoort tot het bestverkochte speelgoed van Nederland. Sinds de introductie in de jaren ‘70 heeft Playmobil een stempel gedrukt op de speelgoedwereld en staat sindsdien in de top 5. Monopoly was het favoriete spel van kinderen die geboren zijn in de jaren ‘60 tot en met ‘80, daarna heeft Monopoly aan populariteit verloren, maar door de verschillende licenties staat Monopoly in de jaren ‘90 en de jaren 2010 nog steeds de top 10. Baby Born, geïntroduceerd begin jaren ’90 door de Duitse poppenfabrikant Zapf, was de eerste pop die kon plassen. De introductie was net op tijd voor de feestdagen van 1991. Honderdduizenden kleine kindjes in Nederland konden, door aan de arm van de pop te trekken, hun baby in de luier of potje laten plassen. Vandaag de dag kan de nieuwe Baby Born Soft Touch ook pap eten, poepen en zelfs een traantje wegpinken.
Het onderzoek geeft een aantal verrassende inzichten over de relatie die Nederlanders hebben met hun favoriete speelgoed.
Herinneringen aan het meest geliefde speelgoed worden niet op jonge leeftijd gemaakt:
De meerderheid van de Nederlandse kinderen (78%) ontdekte hun favoriete speelgoed tussen de leeftijd van 5-12 jaar. De impact van het speelgoed dat kinderen vanaf hun geboorte en tot hun vierde jaar krijgen – bijvoorbeeld knuffels als de allereerste teddybeer of knuffeldoekje – is klein. Slechts 10% van de Nederlandse volwassenen beschouwt speelgoed uit die tijd als hun favoriet.
Creativiteit is het belangrijkst :
Kinderen hielden van hun favoriete speelgoed omdat het nieuwe creatieve (42,3%) en fantasierijke (33%) werelden voor hen openden. Gemiddeld vonden maar weinig kinderen (14,8%) speelgoed leuk omdat hun vriendjes het ook hadden. Deze motivatie is in de laatste jaren toegenomen. 20% van de Nederlandse kinderen die na het jaar 2010 zijn geboren, willen speelgoed hebben omdat hun vriendjes het bezitten.
Videospelletjes brengen kinderen samen:
Hoewel Nederlanders zich vooral herinneren dat ze met hun favoriete speelgoed speelden als ze alleen waren (66%), vindt één derde het belangrijk dat ze samen kunnen spelen met het speelgoed. Zes van de tien kinderen die na het jaar 2010 zijn geboren, geven aan dat hun favoriete videogames, Fortnite en Minecraft, hen hebben geholpen om met andere kinderen te spelen.
Het meest geliefde speelgoed wordt tientallen jaren bewaard:
De meerderheid van de Nederlandse volwassenen (60%) bezit vandaag de dag nog steeds hun meest geliefde speelgoed. Lego is het speelgoed dat het meest bewaard wordt door Nederlanders die in de afgelopen 50 jaar geboren zijn. Hoe ouder we worden hoe groter de kans dat we het speelgoed hebben weggegeven. 90% van de kinderen die in de afgelopen 20 jaar geboren zijn, hebben hun favoriete speelgoed nog steeds in hun bezit, tegenover 21,4% van de kinderen die in de jaren 60 geboren zijn.
Onvervulde wensen worden niet snel vergeten: Een kwart van de Nederlandse volwassenen en kinderen (25%) herinnert zich nog een grote wens die nooit in vervulling is gegaan. Of het nu ging om de Playstation, de Nintendo, een dure Barbie-set of een Baby Born-pop, de helft van deze mensen zou dit specifieke speelgoed nog steeds willen kopen, als het speelgoed nog zou bestaan.
Bron: persbericht Amazon.com