Restaurants in Nederland (ook in de recreatiesector) hebben de afgelopen jaren meer ruimte op de menukaart ingeruimd voor ‘vegetarisch’ en ‘veganistisch’. Met goede reden; De vraag naar vleesvrije producten is sterk toegenomen. Motivaction constateert echter in haar laatste monitor (mei 2023) dat de groei bij vegetarisch en vooral flexitarisch eten stagneert.
Motivaction onderzoekt al sinds 2017 regelmatig de eetgewoonten van Nederlanders (thuis en buiten de deur). De peiling van mei 2023 toont aan dat het streven naar een meer gezonde levensstijl weer stevig toeneemt. Toch heeft dat geen grote invloed op de vleesconsumptie.
Meldde in 2022 nog 40% van de Nederlanders dat ze op één of enkele dagen van de week bewust geen vlees of vis aten, dit jaar zakt dit terug naar 32%. In lijn hiermee is ook de acceptatie van vleesvervangers het afgelopen jaar afgenomen en krimpt de groep die zichzelf als vegetariër beschouwt.
Prijs speelt een grotere rol
De belangrijkste trend, waar ook veel gedrag op terug te voeren is, is de sterke neiging om te besparen op voeding vanwege de daling van de koopkracht en de gestegen voedselprijzen. In 2023 bezuinigen ruim drie op de tien huishoudens op deze uitgaven, terwijl in ruim zes op de tien meer wordt gelet op de prijs bij de keuze van levensmiddelen. Onderzoekers van McKinsey voorspellen dat deze ‘foodinflatie’ al in de tweede helft van dit jaar fors zal afnemen, maar eerst zien en dan geloven – ook in de supermarkt stijgen de personeelskosten immers stevig.
Gevolgen voor restaurants?
Wij stelden onderzoeker Ruurd Hielkema een vervolgvraag over de invloed van het onderzoek op restaurants. Moeten zij nu hun menu bijstellen? Hielkema: “Het was ook voor Motivaction verrassend om deze stagnatie te constateren. Het betekent niet dat het roer ineens om moet bij de aanbieders van eten en drinken. Trends ontwikkelen zich vaak schoksgewijs en dit is, denk ik, een tijdelijk signaal. De onderstroom is dat de huidige vleesconsumptie vanwege ecologische noodzaak niet lang(er) houdbaar is. Restaurants zonder een aantal vegetarische opties zijn dan ook niet meer van deze tijd, tenzij ze zich specifiek richten op een zeer carnivoor publiek. Bovendien: het aantal vegetariërs en flexitariërs mag dan gedaald zijn, de absolute aantallen zijn nog steeds zeer hoog. Dus moet je hen blijven bedienen, anders sla je een belangrijke (en vaak ook mondige) doelgroep over.”
Bron en meer informatie: Motivaction