Gemiddeld vakantiebudget van Belgen daalt deze zomer met 4,7%

De daling volgt op een sterke stijging van 15% in 2022. Het gemiddelde bedrag komt uit op €2.182 (vs. €2.289 in 2022). Nederlandstaligen (€2.218) hebben gemiddeld een iets hoger budget dan de Franstaligen (€2.146). Dat is een van de conclusies uit de jaarlijkse vakantiebarometer van Europ Assistance België.

foto: Pretwerk @ Center Parcs De Haan

De financiële situatie van veel Belgische huishoudens is iets verslechterd en dat is te zien in de trends. Bij de Belgen die verklaren dat ze deze zomer niet op vakantie gaan (30%), zijn de belangrijkste redenen die worden vermeld van financiële aard (76%, 12 punten meer dan in 2022)

Belgische huishoudens hebben als enige Europees land een gemiddeld vakantiebudget dat daalt in vergelijking met vorig jaar. Het budget van de Europese landen die aan de enquête deelnamen, steeg gemiddeld met 6% (€1.918). Zwitserse huishoudens hebben het hoogste budget (€3.477), gevolgd door Duitsers (€2.363), Oostenrijkers (€2.360) en Britten (€2.194).

Het effect van de inflatie op Belgische vakanties: Hoewel de inflatie/kosten van levensonderhoud een effect hebben op het enthousiasme van de Belgen, heeft deze factor slechts een matige invloed op het reisgedrag van de vakantiegangers. Hooguit beïnvloedt deze factor ongeveer een kwart van de Belgen in hun keuze van het aantal bestemmingen of het type accommodatie (26%), de afstand van de reis (24%) of het budget dat aan activiteiten en uitstapjes wordt besteed (21%).

Workations

76% van de Belgen (actieve bevolking) is niet van plan tijdens hun vakantie te blijven werken (+1 ptn). Dat betekent dat 24% werkt dus wel van plan is om tijdens hun vakantie te werken. Sommigen zullen op hun vakantiebestemming werken alvorens daadwerkelijk van hun vakantie te genieten (36%), anderen zullen het tegenovergestelde gedrag volgen door na hun vakantieperiode te werken (36%) en 31% zal werken terwijl ze van hun vakantie genieten.

Kortom: Werken voor, tijdens of na de vakantie is populair geworden bij vakantiegangers die deel uitmaken van de actieve bevolking. Dit verschijnsel is zeker in de hand gewerkt door de periodes van telewerken die we tijdens de COVID-crisis hebben meegemaakt en lijkt een nieuw gegeven te zijn geworden.

  • Vakantieplannen: 70% van de Belgen verklaart deze zomer op reis te zullen gaan, hetzij een kleine daling van 1 punt vergeleken met 2022. Ter herinnering, vorig jaar was er een sterke stijging na de COVID-19 crisis. Het huidige cijfer is een van de hoogste percentages van de afgelopen jaren.
  • Duur van de reis: Korte vakanties (maximum 1 week) blijven op hetzelfde niveau als in 2022 (39% van de reizigers), terwijl vakanties van 2 weken met 4 punten stijgen (38%). Vakanties van 3 weken of meer dalen met 4 ptn (23%).
  • Frequentie van reizen: van de 70% Belgen die deze zomer aangeeft op vakantie te gaan, verklaart 41% één keer te zullen reizen (+3 ptn) en 29% meerdere keren (-4 ptn).

De belangstelling voor een vakantie in België (28%) of een vakantie in Nederland (8%) loopt ligt terug (-1%) t.o.v. vorig jaar.

Bron en meer informatie: https://blog.europ-assistance.be/nl/vakantiebarometer-2023-europ-assistance/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *