Op vakantie gaan blijft populair onder Nederlanders. Twee derde van de Nederlanders zou nog wel vaker op vakantie willen gaan. Voor zeven op de tien is vakanties het belangrijkste bestedingsdoel wanneer ze meer geld zouden hebben. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism heeft uitgevoerd ten behoeve van een update van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030.
Aantal vakanties van Nederlanders groeit naar 40 miljoen in 2030
Het positieve sentiment rond vakanties zal zich de komende jaren vertalen in een verdere groei van de vakantiemarkt. Beperkingen qua tijd en geld zorgen er voor dat de groei gematigd zal zijn. De verwachting in de toekomstvisie is dat het aantal vakanties vanaf 2024 met gemiddeld 1 à 1,5% per jaar (= 400.000 vakanties) zal groeien naar 40 miljoen in 2030. Daarbij zal er zowel groei zijn voor binnen- als buitenlandse vakanties. Voor binnenlandse vakanties betekent dit een trendbreuk met de periode van voor corona; toen vooral sprake was van stabilisatie.
Vijftien trends die de vakantiemarkt gaan bepalen
In de toekomstvisie worden een vijftiental trends onderscheiden die de vakantiemarkt de komende jaren gaan bepalen. Deze trends variëren van een groei van korte vakanties, het meer van de gebaande paden af gaan (niet de massa achterna) tot een toenemende interesse in natuur beleven tijdens vakanties.
De komende jaren zal klimaatverandering een steeds grotere rol gaan spelen in het vakantiegedrag. Dit vertaalt zich in trends als meer duurzaam op reis gaan, alsmede het aanpassen van vakantiegedrag (o.m. bestemming, periode) aan veranderende weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering.
Verre reizen domineren de bucket-list
Bijna de helft van de Nederlanders, die de komende jaren op vakantie wil gaan, geeft aan een bucket-list te hebben. De bucket list wordt gedomineerd door verre bestemmingen. Bovenaan staan Amerika, Japan en Indonesië. In de top 10 staan echter ook enkele Europese bestemmingen. Hoogst genoteerde Europese bestemmingen zijn IJsland en Noorwegen op plek 6 en 7.
Bron en meer informatie: www.trends-tourism.nl