18 mei staat in het teken van Internationale Museumdag. Om deze dag te vieren heeft Musement, het boekingsplatform voor reisactiviteiten, een enquête afgenomen om meer inzicht te krijgen in de museumbeleving en het bezoekgedrag van de ondervraagden.
De meer dan 2600 deelnemers van verschillende nationaliteiten werden ook gevraagd naar hoe ze een museumbezoek in een post-coronawereld voor zich zien en hun interesse in virtuele musea.
Musea en het coronavirus
Aangezien musea alweer maanden dicht zijn en vorig jaar ook grotendeels gesloten waren, hebben musea wereldwijd geprobeerd hun publiek op een virtuele wijze te bereiken. Ondanks de inspanningen, zegt slechts 31% van de ondervraagde Nederlanders virtuele musea/tentoonstellingen bezocht te hebben. Dit ligt onder het internationale gemiddelde van 40%. Opvallend is wel dat 41% van de Nederlandse 66-plussers virtuele musea bezocht heeft, terwijl nog geen 12% van de jongeren onder de 36 dit gedaan heeft.
In de hoop dat musea en andere culturele instellingen binnenkort weer opengaan, werd de mening over coronamaatregelen tijdens een museumbezoek gepeild. Gereguleerde tijdvakken waarbij bezoekers op bepaalde momenten naar binnen mogen (60%) en eenrichtingssystemen (31%) zijn voor Nederlanders de belangrijkste coronamaatregelen. Opvallend is dat in de rest van Europa meer waarde wordt gehecht aan het dragen van mondkapjes dan in Nederland. Slechts 27% van de Nederlanders vindt dit een belangrijke maatregel, terwijl in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk minstens de helft van de ondervraagden deze maatregel belangrijk vindt.
Museumbezoekgedrag
Zodra het weer kan, zullen kunstmusea favoriet zijn. In overeenkomst met het internationale gemiddelde, is maar liefst 67% van de Nederlanders geïnteresseerd in kunstmusea. Geschiedenismusea staan op de tweede plek (35%). Erotische en wassenbeeldenmusea staan zowel in Nederland als daarbuiten onderaan de ranglijst.
Naast de kunst en nodige veiligheidsregels, zullen Nederlanders vooral door tijdelijke tentoonstellingen naar het museum worden teruggelokt – voor 63% is dit een drijvende factor bij de keuze voor een museum, gevolgd door speciale evenementen en langere openingstijden. Aan de andere kant wordt er weinig belang gehecht aan de organisatie van evenementen voor kinderen (7%) en gepersonaliseerde rondleidingen (14%).
Daarnaast zegt maar liefst 40% van de Nederlanders zich te laten inspireren door social media bij het kiezen van een museum – overduidelijk meer dan het internationale gemiddelde van 23%. Italianen, Duitsers, Fransen en Spanjaarden laten zich juist meer beïnvloeden door reisgidsen en -boeken. VVV-kantoren, reisblogs en online reviews hebben het minst invloed tijdens het kiezen van een museum.
In de hoop om een goede indruk te maken zou 52% van de Nederlanders op een eerste date naar een museum gaan. Dit is echter aanzienlijk lager dan de 90% van Brazilianen, 82% van Spanjaarden en 76% van Amerikanen die vinden dat er in musea plek is voor romantiek.
Ten slotte zegt 16% van de Nederlanders, en één op de twee jongeren onder de 36 jaar, nooit een museum in eigen regio te bezoeken. Misschien komt hier verandering in als deze zomer weer in het teken staat van nationaal toerisme en al dat moois wat Nederland te bieden heeft, ontdekt kan worden.
Bron: www.musement.com/nl