Driekwart Europese vakantiegangers ergert zich aan geclaimd ligbed

Het wordt langzamerhand vakantie-ergernis nummer één:geclaimde ligbedden en stoelen rondom het zwembad van vakantieaccommodaties. Meer dan 73 procent van de Europese vakantiegangers ergert zich hier mateloos aan, blijkt uit onderzoek van vakantiebeoordelingssite Zoover. Tijd voor Zoover om hier iets aan te doen.

Picture Reserved-TowelHet overkomt veel vakantiegangers: je komt aan bij het zwembad en meer dan de helft van de bedden en stoelen worden niet gebruikt, maar zijn wel bezet met een handdoek en de rest is al in gebruik. Dit terwijl er wel voldoende stoelen zijn om aan de dagelijkse vraag te voldoen.

Van de Europeanen ergeren de Duitsers zich het meest aan het “reserveren”. Helemaal als mensen pas uren later gebruik maken van het ligbed. Van de vakantiegangers is 86 procent er flink op tegen.

Eigenlijk wil het grootste deel van de vakantiegangers niet meedoen met dit fenomeen. Velen reserveren hun stoel op deze manier, omdat anderen het ook doen. Meer dan 16 procent geeft dan ook aan ‘maar mee te doen’ omdat ze anders nooit aan het zwembad kunnen liggen.

Video: hoe werkt het in de meeste hotels?

Nederlanders bovengemiddeld geïrriteerd
Nederlanders overstijgen ook het Europees gemiddelde. Van hen ergert 80 procent zich mateloos. Omdat ze bang zijn achter het net te vissen doet 16 procent mee met het handdoekje leggen. Slechts 4 procent geeft aan het de normaalste zaak van de wereld te vinden.

Poolse vakantiegangers zijn het minst geërgerd en maken zich volgens eigen zeggen het vaakst schuldig aan handdoekje leggen. Van hen geeft 43 procent toe zijn stoel met een handdoek te reserveren omdat ze de beste plek willen of omdat anderen het ook doen.

Alsnog vindt een meerderheid van de Polen het niet kunnen (57%).

Europese petitie tegen claimen van de strandstoel
Om te benadrukken dat handdoekjeleggen echt niet meer kan in 2014, start Zoover namens Europese vakantiegangers een petitie.

De petitie vind je hier: http://www.zoover.nl/handdoekjeleggen

Tips voor hotels en vakantieparken
Veel hotels en vakantieparken weten niet hoe ze het dit fenomeen het hoofd kunnen bieden. Natuurlijk dienen er voldoende stoelen en bedden aanwezig te zijn. Hierbij enkele handige tips voor het management:

  • Sta reserveren voor 9.00 uur in de ochtend niet toe; liggen er wel handdoeken voor deze tijd op de stoelen dan kunnen ze worden weggehaald.
  • Zorg ervoor dat er een speciale balie is met handdoeken van het hotel; alleen deze handdoeken mogen aan het zwembad worden gebruikt zodat vakantiegangers minder snel geneigd zijn vroeg te reserveren.
  • Zorg voor een centraal (digitaal) reserveringssysteem; hiermee kan een zonnebed voor een bepaalde tijd worden gereserveerd.
  • Scherp de regels aan; is een gast meer dan een uur niet bij het zwembad dan zouden badlakens kunnen worden verwijderd.

In de reacties op Zoover laat een gast weten dat de optie ‘betalen voor een ligbed’ ook goed werkt. Als de ergernis daarmee wordt voorkomen, dan is de gast (blijkbaar) bereid om daarvoor te betalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *