Met 1.178.700 overnachtingen in Haagse hotels en een geschatte economische spin-off van 60 miljoen euro als resultaat van zakelijke bijeenkomsten wordt de Haagse economie versterkt. Toerisme legt de stad geen windeieren. Dit is te lezen in het jaarverslag 2011 van Den Haag Marketing. Marco Esser, directeur Den Haag Marketing: ‘Investeren in toeristische marketing loont. Het levert ondernemers en de gemeente direct profijt op en zorgt voor werkgelegenheid. 1 op de 10 leden van de Haagse beroepsbevolking verdient zijn boterham in het toerisme.”
Met 1.178.700 hotelovernachtingen is in 2011 ruimschoots voldaan aan het gestelde doel van 1.100.000 overnachtingen. Den Haag is hiermee, na Amsterdam, de tweede toeristische stad van Nederland. De trend in deze tijd van economische crisis is dat er meer dichtbij vakanties en vakanties in eigen land worden geboekt. Dit blijkt ook uit de cijfers over 2011. Het aandeel van Nederlanders onder alle verblijfsgasten in Den Haag is gestegen naar 55 procent. In de internationale marktbewerking heeft de focus op de buurlanden zijn vruchten afgeworpen. Zo groeide het aantal Duitse gasten met 8%.
Congressen waren in 2011 goed voor een economische spin off van ongeveer 60 miljoen euro. Vanuit de ervaring dat mensen die een keer Den Haag bezoeken voor altijd een ambassadeur van de stad zijn, nodigt Den Haag Marketing congresorganisatoren en touroperators uit om met de stad kennis te maken.
Behalve met campagnes en activiteiten gericht op potentiële bezoekers is Den Haag Marketing met VVV Uitburo verantwoordelijk voor het goed informeren van toeristen. De nieuwe vestiging op de begane grond van de bibliotheek aan het Spui trok 320.000 bezoekers. Daarnaast zijn vier decentrale infopunten geopend. Ook via de website en apps worden toeristen verleid om meer te doen in de stad dan zij aanvankelijk van plan waren.
Den Haag Topsport heeft in 2011 3 nationale trainingscentra en 7 regionale trainingscentra gerealiseerd en ondersteund. Daarnaast zijn grootschalige topsportevenementen geworven, zoals de WK Kiteboarden 2012, EK Cross Triatlon 2012, WK Cross Triatlon 2013 en WK Beachvolleyball 2015. Stuk voor stuk evenementen die bijdragen aan de profilering van Den Haag als Topsportstad aan zee, en tevens zorgen voor extra bezoekers.
Jaarverslag te vinden via:
http://www.denhaagmarketing.com/praktisch/downloads/419