Zuid-Limburg en de omliggende Euregio sluiten zich aan bij het Creative Tourism Network; een internationaal samenwerkingsverband van steden en regio’s die vakanties met creatieve activiteiten aanbieden. Aansprekende deelnemers zijn o.a. Barcelona, Rome en Parijs; al jarenlang bedevaartsoorden voor kunstenaars. In Zuid-Limburg staat het project in de kinderschoenen en moeten veel arrangementen nog worden ontwikkeld.
Euregio
De keuze om de regio toe te laten treden komt door de sterke samenwerking tussen toeristische partners in Luik, Hasselt, Aken en Zuid-Limburg. Deze samenwerking werd in 2010 opgericht en maakt promotie voor het gehele gebied, onder de naam ‘Hart van Europa’. Deze samenwerking werd oorspronkelijk gestart om Maastricht Culturele Hoofdstad te ondersteunen, maar is ondertussen uitgegroeid tot een Europese speler. De aansluiting bij het netwerk is o.a. bedoeld om kennis te delen en gezamenlijk de markt te bewerken. Het initiatief om als regio aan te sluiten is genomen door de regio Luik.
Creatief Toerisme
Het creatief toerisme wordt gezien als een opkomende trend waarin mensen op zoek gaan naar bestemmingen waar ze zichzelf kunnen ontplooien. Dit kan zijn door te participeren in een educatief programma of in een creatief proces. De reiziger wil vooral minder gezien worden als ‘toerist’ en meer bezig zijn met zelfontplooiing en de omgeving.
Nu is de creatieve sector nog geen uitgesproken USP van deze regio. Toch ziet Stan Smeets van de VVV Zuid Limburg volop kansen. “In eerste instantie kijken we naar activiteiten die passen bij onze regio. Schutterijen, de Bourgondische tradities en het zingen in koren zijn bijvoorbeeld activiteiten waar we arrangementen omheen kunnen maken. We zijn nog maar net begonnen, dus veel arrangementen moeten nog worden ontwikkeld.” Op dit moment zijn er nog geen bedrijven actief bij het project betrokken.
Meer informatie:
www.creativetourismnetwork.org
www.vakantieinhethartvaneuropa.eu
Trend (redactioneel door Pretwerk)
Het creatief toerisme sluit goed aan bij de trend naar een zinvolle invulling van de vakantie. Zo’n drie jaar geleden werd op de ANWB kampeerdagen al eens een workshop-plein ingericht. Dat bleek toen al een schot in de roos. Het heeft eigenlijk nog relatief lang geduurd voordat een regio zich op deze groeimarkt profileert. Een voordeel van creatief toerisme is dat veel activiteiten weersonafhankelijk zijn, en daarmee ideaal om de schouderseizoenen een impuls te geven.
Eén reactie