Zelfrijdende shuttlebussen rijden naar bestemmingen op toeristisch resort Terhills

Na een pilotperiode is in 2024 het experiment met smartmobiliteit, de introductie van zelfrijdende shuttlebussen op het recreatiegebied Terhills in de gemeente Dilsen-Stokkem, positief afgesloten. De LRM -de Limburgse Investeringsmaatschappij, heeft na evaluatie tot definitieve invoering en uitbreiding besloten. De route van de shuttlebussen verbindt in het gebied parkeerplaatsen, een winkelgebied en belangrijke leisure-locaties met elkaar.

Foto: Terhills Resort

De invoering van de autonoom rijdende bussen is weer een nieuwe fase in de transformatie van oorspronkelijk industrieel gebied, waar oorspronkelijk steenkool en grind werden  gewonnen. Het is een bijzonderlijk aantrekkelijk recreatiegebied dat vlakbij het Nationaal Park De Hoge Kempen ligt.

Het recreatiegebied Terhills Resort is tegenwoordig een groen eldorado in vergelijking met meer dan 103 jaar geleden toen er vanaf 1922 steenkool werd gewonnen door steenkoolmijn Eisden. In 2024 werd hier ook het futuristische wandel- en fietspad geopend dat dwars door het meer verbinding maakt met de drie groene Terhills, begroeide steenbergen ontstaan als bijproduct van de ondergrondse mijnbouw. Het pad door het water ‘drijft’ op ingenieuze pontons.

Na de opening werd er direct druk gebruik van gemaakt en door de ligging aan het Limburgse netwerk van fietsknooppunten zullen zomer en winter meer fietsers, maar ook wandelaars de oversteek maken. De route van de shuttlebussen verbindt de nieuwe fiets- en wandelbrug, maar ook het nabijgelegen wellnesscenter Elaisa Wellness. Ook gasten van Terhills Resort CenterParcs profiteren van busverbinding die gratis is. Ieder shuttlebusje kan 12 passagiers vervoeren, wat neerkomt op zo’n 200 passagiers per uur. Het mobiliteitsproject wordt gefinancierd door de LRM en de samenwerkende partners als Terhills B.V., Terhills Hotels, Center Parcs en Elaisa Wellness.

De busroute kent speciale op- en uitstapplaatsen compleet met bushokje. Wonderlijk is het om deze zelfrijdende bussen te zien stoppen en vertrekken. De software die de shuttlebussen aanstuurt is ontwikkeld door EasyMile. EasyMile heeft inmiddels wereldwijd op meerdere locaties en gelijksoortige projecten zoals ziekenhuizen en luchthavens, onbemande bussen rijden op vooraf gedefinieerde routes, waar de bus obstakels detecteert en obstakels vermijdt.  Het gaat om het type EZ-10. Al met al is duidelijk dat dit innovatieve mobiliteitsproject opvallende voordelen heeft, met name het feit dat het autoverkeer beperkt wordt wat een gunstige invloed heeft op het milieu en de verblijfsrecreatie.

Highlights

  • 200 passagiers per uur
  • 12 personen per shuttlebus
  • 7 dagen per week/8 uur per dag
  • Max. wachttijd 10 minuten

Meer informatie:

Eén reactie

  1. Gefeliciteerd met deze zéér mooie en unieke (door)ontwikkeling; letterlijk en figuurlijk ‘baanbrekend’ te noemen!

    Als voorzitter van de Stichting Ondernemend Loon op Zand (SOL) ben ik nauw betrokken bij (Leisure)ontwikkelingen in en rondom Kaatsheuvel. Met de Efteling, NP Loonse & Drunense Duinen, grote vakantieparken als Europarcs, Marvilla, Landal, RBT De Langstraat, VisitBrabant en Midpoint Brabant binnen een straal van zo’n 25 km in onze regio Midden-Brabant ven ik/zijn wij zeer geïnteresseerd in deze ontwikkelingen. Graag kom ik in contact met uw organisatie om nader kennis te maken en wederzijds informatie uit te wisselen. Is er een mogelijkheid om contact te leggen? Zou heel fijn zijn, waarvoor op voorhand hartelijk dank!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *