Verslag van ANVR congres; Klaar voor reizen 3.0

Peter Nonhof van Stenden International Tourism Management en Maaike de Jong van het European Tourism Institute waren aanwezig op het ANVR congres. Het congres speelde in op innovatie en creativiteit in de reissector. Er was een uitgebreide lineup van sprekers en ondernemers uit de reisbranche en daarbuiten. Wat volgt zijn een aantal impressies van ontwikkelingen binnen de sector.

  • Denis Lacroix, VP en Product Development bij Amadeus zei dat in de reisbranche snelheid op het web essentieel is. Daarnaast waarschuwde hij dat Google mogelijkerwijs zich gaat richten op deze sector.
  • Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling ging in op nieuwste ontwikkelingen binnen retail en welke kansen er liggen. Hij kraakte het aanpassingsvermogen van de reisretail met een aantal voorbeelden. Hij zei dat alleen grote aanbieders en (web)winkels die goed gebruik maken van de kansen van internet zullen overleven. Dit gebeurd op dit moment nog onvoldoende binnen de reisbranche, m.n. daar waar het de reiswinkels betreft.
  • Dennis Karpes , Oprichter van Dance 4 Life gaf een indrukwekkend betoog over hoe vrijetijd en goede doelen samen kunnen gaan. Hij vertelde over zijn nieuwe initiatief als medeoprichter van de Naga Foundation om groeiende verwoestijning d.m.v. het graven van irrigatiegeulen te stoppen.
  • Paul Schnabel, directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau gaf aan wat de Nederlandse consument en vakantieganger beweegt in een cijfermatige presentatie vol humor. Hij schetste onder ander een genuanceerder beeld over het vakantiegedrag van allochtone Nederlanders (gaan niet zo vaak terug naar thuisland als wel eens gedacht wordt) en over de nog steeds aanwezige welvaart van “De Nederlander” t.o.v. andere landen zoals bijvoorbeeld Hongarije waar slechts 40% jaarlijks op vakantie gaat.
  • Susan Duinhoven de CEO van Thomas Cook Nederland vergeleek de reis- met de mediawereld waar zij uit komt. Zij zegt dat de touroperator branche een hoog risico heeft en een relatieve lage beloning. Zij roept op tot het ontwikkelen van business modellen die meer winstgevend zijn en een sterkere klantenbinding.
  • Tom Coronel, autocoureur en internet ondernemer stelt klantgerichtheid als kernwaarde. Daarnaast is hij van mening dat het gebruik van you tube jouw product aantrekkelijker maakt voor klanten, en de verkoper efficiënter kan laten werken.
  • Carlos Santos, NHTV vertelde over internet toepassingen in de praktijk en komt o.a. met het voorbeeld van een digitale plant in de auto volgens het Tamagotchi idee dat de klant helpt groener op weg te gaan.
  • Gijs Pelser vergeleek uitvaartorganisatie Yarden met de reissector als “laatste reis”. Hij kwam met een aantal veranderingen zoals professionele uitstraling m.b.v. kleding die door Oger ontworpen is; product innovatie op het gebied van een “groene uitvaart” en een herinneringsminuut op tv waarbij mensen stil kunnen staan bij iemand die zij verloren hebben.
  • Laurens van den Oever presteerde de laatste reiscijfers. Daarnaast gaf hij aan dat een groot aantal internet verkopen van de laatste maanden gebaseerd zijn op de aanschaf van smartphones. Dit betekent ook voor de reisbranche dat zij met applicaties en innovaties zullen moeten komen om dit te ondersteunen wil de reisbranche niet gedeeltelijk overgenomen worden door (buitenlandse) spelers die de virtuele wereld goed beheersen zoals afgelopen jaar in de schoenenbranche gebeurd is.
  • Er waren een aantal voortreffelijke presentaties door Francine Brussel (GSK), Erik Mulder (sociale media), Laurens van den Oever en Judith Nijk (Ffk Retail and Technology).
  • Frank Radstake (ANVR) en Joris van Zoelen (Synergie) gingen in op de ontwikkeling van een nieuwe integrale arbeidsmarktstrategie waarbij jongeren eerder toeristische opleidingen zouden kiezen en over het belang van het vasthouden van huidige werknemers in de reisbranche.  Daarnaast is het belangrijk om andere professionals bijvoorbeeld uit de marketing te interesseren voor functies binnen het reiswezen.
  • Kristian Esser, trendwatcher gaf een overzicht van de nieuwste ontwikkelingen zoals pratende computers, smartphones die met een druk op de knop de dichtstbijzijnde taxi oproepen en digitale loyaliteit.

Al met al was het een succesvol congres waarbij deelnemers vanuit de reisbranche op de hoogte werden gebracht over het Reizen 3.0 en voldoende ruimte hadden om met elkaar te discussiëren.

Met dank aan: www.efti.eu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *