Reisorganisator TUI heeft in België een onderzoek laten uitvoeren naar de behoeftes die verschillende doelgroepen hebben rondom hun vakantie. In het onderzoek, uitgevoerd door iVOX werden 6 persona’s/vakantietypen onderscheiden. Het onderzoek keek bij 1.000 Belgen naar hun vakantieverwachtingen en –gewoontes, en peilde naar het ultieme vakantiegevoel.
De 6 vakantietypes waarmee dit onderzoek werkt zijn:
- De Actieve Plezierzoeker (6%); wil overdag vooral veel activiteiten ondernemen en is ook in het nachtleven te vinden.
- De Rustige Levensgenieter (26%); is op zoek naar kleinschalige accommodatie en hoeft tijdens de vakantie niet al te veel te doen. De reis hoeft ook niet zo ver en exotisch te zijn. Zo nu en dan een uitstapje is voldoende.
- De Authenticiteitszoeker (17%); Is gericht op het kennismaken met de locale cultuur van het bezochte land. Kiest eerder voor kleinschalige en rustieke plekken dan voor de populaire toeristengebieden. De accommodatie moet in stijl zijn met de cultuur van het gastland.
- De Relaxer (20%); Vakantie staat gelijk aan ontspannen aan een zwembad of op het strand. Een zonnige bestemming is voor deze doelgroep een absolute must. En de activiteiten beperken zich tot een korte wandeling of shoppen.
- De Natuurliefhebber (18%); Deze groep heeft echt een afkeer van drukte en gaat het liefst naar rustige en weinig toeristische bestemmingen. Lange wandelingen maken is een favoriete activiteit. Een gezellig etentje in een locaal restaurant ziet de natuurliefhebber ook wel zitten.
- De Familieman/vrouw (11%); Voor deze groep komt de familie op de eerste plaats. Een zwembad en activiteiten voor de kinderen zijn dan ook bijzonder belangrijk bij de keuze van een bestemming. Een daguitstap naar een dierentuin of pretpark behoort ook tot het menu van dit vakantietype.
Belgen op vakantie
De Belg gaat gemiddeld 2 keer per jaar op vakantie. Goed weer, een scherpe prijs maar ook cultuur en natuur zijn de belangrijkste factoren om een reis te kiezen. Een zonnebril en zwemgerief zijn onmisbaar in de bagagekoffer. En de Belg kan tijdens zijn vakantie moeilijk loskomen van zijn gsm of smartphone.
De vakantie mag ook iets kosten: bijna de helft spendeert meer dan 900 euro per persoon aan zijn vakantie.
Voor 29% van de Belgen staat vakantie synoniem met het ontdekken van bezienswaardigheden of leuke plekjes. Tot rust komen in de natuur of op een afgelegen plek zorgt voor die ervaring bij 19% van de ondervraagden. Voor 17% is vakantie zonnen bij het zwembad of op het strand. En 14% geniet pas echt van vakantie als hij zich van niks aantrekken en zich goed in de watten laten leggen. Nieuwe culturen ontdekken is vakantie voor 9%.
Factoren die vakantiekeuze bepalen
1. Prijs 23%
2. Het weer 20%
3. Natuur 13%
4. Cultuur 11%
5. Afstand 9%
6. Veiligheid 6%
Spelbrekers op reis
1. Slecht weer 21%
2. Gebrekkige hygiëne 16%
3. Luidruchtige toeristen 15%
4. Te veel toeristen 13%
5. Opdringerige verkopers 10%
Tot slot valt het op dat 30% rekening houdt met het werk om het tijdstip te bepalen waarop er van vakantie wordt genoten. 37% kiest de periode in functie van de prijs. 42% gaat op reis omdat hij het gewoon is om op dat moment
op vakantie te vertrekken. Juli en september (en niet augustus) zijn trouwens de maanden waarin de meeste mensen op vakantie vertrekken.
Bron: persbericht TUI België + onderzoek iVOX