Vakantieparken acteren op een markt die steeds verder verzadigd raakt; met de bijbehorende prijserosie als gevolg. Dat constateert de Rabobank in de Sectorupdate Verblijfsrecreatie. Hierin worden ook diverse aanbevelingen gedaan om als onderneming het rendement op peil te houden.
Doelgroepen en regio’s
Vakantieparken aan de kust, bij Amsterdam of aan grote waterpartijen profiteren van het toenemend aantal buitenlandse toeristen. Vooral Duitsers, Belgen en Britten doen een duit in het zakje. Maar de binnenlandse markt zit een beetje in het slop. Een vakantie in eigen land heeft bij de meeste Nederlanders ingeboet aan populariteit. Daar komt bij dat de Nederlandse consument zijn vakantie-uitgaven kritisch langs de meetlat legt en een zwak heeft voor kortingsacties. En intussen speurt hij fanatiek naar die ene unieke beleving, want het aanbod is immers enorm. De bungalowmarkt staat er beter voor dan de kampeersector. (Veel campings worden omgezet naar nieuwe bungalowparken of tussenvormen, zoals kampeerplaatsen met luxe glamping tenten of verhuur eenheden.)
Oplossingsrichtingen
In de sectorupdate focust Rabobank op diverse oplossingsrichtingen om het rendement van de bedrijven op peil te houden:
- Online zichtbaarheid: Bijna 80% van de Nederlandse consumenten zich online oriënteert op het boeken van een vakantie. Wie niet goed vindbaar en boekbaar is op internet loopt klanten en omzet mis. De investeringen in die nodig zijn om toepasingen met big data, online platformen en crm-systeme te ontwikkelen worden steeds groter. Dat werk samenwerking in de hand. Ook slim omgaan met online marketing (b.v. adwords) is en manier om concurrerend te blijven.
- Uniciteit: Alleen unieke parken kunnen zich onderscheiden. De consument is meestal hooguit bereid een meerprijs te betalen voor een vakantie die een speciale herinnering achterlaat. Bijzondere en unieke accommodaties bieden deze meerwaarde. Voor extra beleving kiezen ondernemers daarom steeds vaker voor thematisering en integratie tussen dag- en verblijfsrecreatie.
- Samenwerking: Door samen te innoveren, investeren en vernieuwen, delen ondernemers kosten, zijn ze sneller, hebben ze meer volume en meer opties. Mooi voorbeeld uit de sector is Ardoer Campings; een samenwerkingsverband van 38 campings door heel Nederland. Het is een duidelijke stellingname van individuele campinghouders tegen de toenemende ketenvorming. Er wordt onder één merk samengewerkt op het gebied van prijsbeleid, marketing en online verkoop.
Conclusie
Ondanks de sterke toeristische groeicijfers kennen de vakantieparken grote uitdagingen door de enorme concurrentie. Voor de individuele parkexploitant vraagt het veel creativiteit om te komen tot een uniek product en dit vervolgens ook online te verkopen. Zoek daarom de samenwerking met andere parken, maar ook met de lokale detailhandel en horeca, om zo gezamenlijk te werken aan een toeristisch sterkere regio met grotere aantrekkingskracht.
Financierbaarheid
Over de financierbaarheid van investeringen in de verblijfsrecreatie zegt de Rabobank: “De dynamiek in de sector leidt er wel toe dat de bank kritisch is. Plannen worden getoetst op een scala aan kritische succesfactoren; zoals onder andere ligging, concept en online performance. Een recreatieondernemer moet daarnaast over veel kwaliteiten beschikken: vakmanschap, creatief vermogen, marketingkennis, lobbytalent, bouwcoördinatie en financieel management. Ondernemers moeten daarbij verantwoord financieren, met een gezonde verhouding tussen eigen vermogen en vreemd vermogen. Voldoende eigen vermogen (een solvabiliteit van 40% is vaak een vereiste) is essentieel om tegenslagen op te vangen en om te kunnen blijven investeren. Te veel vreemd vermogen leidt anders tot te hoge kapitaalslasten en te weinig vrije cashflow om blijvend te kunnen investeren en innoveren. Met voldoende weerstandsvermogen houdt de onderneming ook op langere termijn voldoende perspectief op bedrijfscontinuïteit.”
Meer informatie: Sector Update Verblijfsrecreatie Rabobank