• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Standaardaanpak is niet (meer) genoeg bij vakantieparken

27 augustus 2015 by Redactie Reageer

Vakantieparken acteren op een markt die steeds verder verzadigd raakt; met de bijbehorende prijserosie als gevolg. Dat constateert de Rabobank in de Sectorupdate Verblijfsrecreatie. Hierin worden ook diverse aanbevelingen gedaan om als onderneming het rendement op peil te houden.

vakantiehuisje Eiland van Maurik
vakantiehuisje Eiland van Maurik

Doelgroepen en regio’s
Vakantieparken aan de kust, bij Amsterdam of aan grote waterpartijen profiteren van het toenemend aantal buitenlandse toeristen. Vooral Duitsers, Belgen en Britten doen een duit in het zakje. Maar de binnenlandse markt zit een beetje in het slop. Een vakantie in eigen land heeft bij de meeste Nederlanders ingeboet aan populariteit. Daar komt bij dat de Nederlandse consument zijn vakantie-uitgaven kritisch langs de meetlat legt en een zwak heeft voor kortingsacties. En intussen speurt hij fanatiek naar die ene unieke beleving, want het aanbod is immers enorm. De bungalowmarkt staat er beter voor dan de kampeersector. (Veel campings worden omgezet naar nieuwe bungalowparken of tussenvormen, zoals kampeerplaatsen met luxe glamping tenten of verhuur eenheden.)

Oplossingsrichtingen
In de sectorupdate focust Rabobank op diverse oplossingsrichtingen om het rendement van de bedrijven op peil te houden:

  1. Online zichtbaarheid: Bijna 80% van de Nederlandse consumenten zich online oriënteert op het boeken van een vakantie. Wie niet goed vindbaar en boekbaar is op internet loopt klanten en omzet mis. De investeringen in die nodig zijn om toepasingen met big data, online platformen en crm-systeme te ontwikkelen worden steeds groter. Dat werk samenwerking in de hand. Ook slim omgaan met online marketing (b.v. adwords) is en manier om concurrerend te blijven.
  2. Uniciteit: Alleen unieke parken kunnen zich onderscheiden. De consument is meestal hooguit bereid een meerprijs te betalen voor een vakantie die een speciale herinnering achterlaat. Bijzondere en unieke accommodaties bieden deze meerwaarde. Voor extra beleving kiezen ondernemers daarom steeds vaker voor thematisering en integratie tussen dag- en verblijfsrecreatie.
  3. Samenwerking: Door samen te innoveren, investeren en vernieuwen, delen ondernemers kosten, zijn ze sneller, hebben ze meer volume en meer opties. Mooi voorbeeld uit de sector is Ardoer Campings; een samenwerkingsverband van 38 campings door heel Nederland. Het is een duidelijke stellingname van individuele campinghouders tegen de toenemende ketenvorming. Er wordt onder één merk samengewerkt op het gebied van prijsbeleid, marketing en online verkoop.

Conclusie
Ondanks de sterke toeristische groeicijfers kennen de vakantieparken grote uitdagingen door de enorme concurrentie. Voor de individuele parkexploitant vraagt het veel creativiteit om te komen tot een uniek product en dit vervolgens ook online te verkopen. Zoek daarom de samenwerking met andere parken, maar ook met de lokale detailhandel en horeca, om zo gezamenlijk te werken aan een toeristisch sterkere regio met grotere aantrekkingskracht.

Financierbaarheid
Over de financierbaarheid van investeringen in de verblijfsrecreatie zegt de Rabobank: “De dynamiek in de sector leidt er wel toe dat de bank kritisch is. Plannen worden getoetst op een scala aan kritische succesfactoren; zoals onder andere ligging, concept en online performance. Een recreatieondernemer moet daarnaast over veel kwaliteiten beschikken: vakmanschap, creatief vermogen, marketingkennis, lobbytalent, bouwcoördinatie en financieel management. Ondernemers moeten daarbij verantwoord financieren, met een gezonde verhouding tussen eigen vermogen en vreemd vermogen. Voldoende eigen vermogen (een solvabiliteit van 40% is vaak een vereiste) is essentieel om tegenslagen op te vangen en om te kunnen blijven investeren. Te veel vreemd vermogen leidt anders tot te hoge kapitaalslasten en te weinig vrije cashflow om blijvend te kunnen investeren en innoveren. Met voldoende weerstandsvermogen houdt de onderneming ook op langere termijn voldoende perspectief op bedrijfscontinuïteit.”

Meer informatie: Sector Update Verblijfsrecreatie Rabobank

Categorie: Verblijfsrecreatie

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Leisure-vastgoed onder de aandacht op de Provada

Frans pretpark Le PAL kiest voor Smash & Reload als eerste interactieve dark ride

Ervaren professionals uit de recreatie starten een nieuw adviesbureau: TDAC

Landelijk congres Vitale Vakantieparken op 2 juni

Recreatie Vakbeurs 2022 breidt uit met segment ‘horeca’

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Recente reacties

  • Adriana Stam op Landal De Lommerbergen als renovatiepilot voor de bungalowsector
  • Frank op Campings: Verkoop een beleving en volg de customer experience
  • aslan Wiegel op Ontwikkeling dagrecreatie op het Nederlandse platteland biedt nog vele perspectieven

Secundaire Sidebar

Insight

Op zoek naar de beste makers van totaalervaringen in de vrijetijdssector; Phantasialand

Landal De Lommerbergen als renovatiepilot voor de bungalowsector

Vitale vakantieparken naar een next level

Wederzijdse meerwaarde van nieuw Landal Residence Westduin met Speelpark De Goudvis

Ontwikkeling dagrecreatie op het Nederlandse platteland biedt nog vele perspectieven

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

Creative Structures

Team Animation

ZKA Strategy

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS