Bij de 75 jaar oude ANWB campinggids wordt een ingrijpende verandering doorgevoerd in de formule die de ANWB hanteert. Er wordt een directe relatie gelegd met de Camping Key Europe Card en online boekingen. Het aantal campings dat in de gids wordt opgenomen loopt terug van 5600 in 2015 naar 3100 in 2016. De oplage van de gids (twee delen) gaat van 50.000 naar 330.000.
Frank Jacobs, productmanager kamperen bij de ANWB, licht de aanpassingen toe: “We merken dat het gebruik van internet en de app voor het zoeken en boeken van een camping spectaculair groeit. Het oude businessmodel van een campinggids, dat vooral is gebaseerd op de verkoop van advertentieruimte, staat onder druk. We kiezen er voor om in de gids van 2016 alleen campings op te nemen die de gebruikers van de Camping Key Europe Card een korting bieden van minimaal 5%. We steken daardoor meer in op het bieden van ledenvoordeel. Deelname aan het programma is voor ondernemers in principe gratis. Het enige dat de ANWB vraagt is het bieden van een ledenvoordeel, waarbij de camping zelf bepaalt wat dat dan moet zijn (minimaal 5%). Daarmee wijkt dit model nogal sterk af van andere kortingsprogramma’s. Daarnaast vragen we een provisie op gerealiseerde boekingen van standplaatsen en huuraccommodaties via anwbcamping.nl nadat de klant is vertrokken van de camping.”
De hoge oplage van 330.000 wordt o.a. gerealiseerd door de gidsen op te sturen aan alle Nederlandse houders van een Camping Key Europe Card (250.000). De ANWB werkt nog altijd nauw samen met de ADAC, die de gids met dezelfde campings, maar dan in het Duits, op de markt brengt.
Meer informatie: www.anwb.nl
En bij de andere campinggidsen?
We vroegen ook of andere grote campinggidsen op de Nederlandse markt het nodig vinden om hun strategie aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden:
ACSI:
“Het lijkt er op dat ACSI tegen de stroom in zwemt. De totale oplage van onze gidsen neemt nog steeds toe. Ook de oplage van de bekendste titel, de ACSI Campinggids Europa, groeit. We verkopen jaarlijks meer dan een half miljoen gidsen.”
“Natuurlijk zijn we niet blind voor de ontwikkelingen om ons heen. Een nieuwe generatie kampeerders staat op en die neemt campinginformatie wellicht liever digitaal tot zich. Deze kampeerders bedienen wij met apps (dit jaar al meer dan 83.000 keer verkocht) en natuurlijk onze online campingzoekmachine. Eurocampings.com trekt jaarlijks meer dan 10 miljoen bezoekers. Dat zijn de vruchten van investeringen op het gebied van digitale informatieverstrekking sinds 1999. Onze focus ligt dus al ruim 15 jaar óók op digitaal en we merken dat we daarmee vooral nieuwe klanten bedienen.”
Meer informatie: www.acsi.eu
Alan Rogers:
“Wij gaan van 11 gidsen naar 5 gidsen in 2016. Dit zullen dan alleen nog maar 5 landen gidsen zijn (‘Europa’, ‘Spanje & Portugal’, ‘Groot Brittannië & Ierland’, ‘Frankrijk’ en ‘Italië, Kroatië & Slovenië’). Wij zullen stoppen met alle 101-gidsen en de Benelux gids.”
“Verder zijn wij volop bezig met onze website en proberen we onze brede producten range een beetje in te dammen. Beter een paar goede producten, dan heel veel slechte producten.”
Meer informatie: www.alanrogers.com/nl