Nederlandse online zoektrends naar vakanties in beeld gebracht

Het zoekvolume op vakanties in eigen land is de afgelopen tijd afgenomen. Het zoekvolume vertoonde in 2009 en 2010 nog een stijgende lijn, maar vanaf 2011 loopt  het zoekvolume duidelijk terug. De consument oriënteert zich blijkbaar steeds meer op vakanties in het buitenland.

Maandelijks worden er ruim 5,5 miljoen vakantie gerelateerde zoekopdrachten uitgevoerd in Google. Wat zijn nu eigenlijk de populairste bestemmingen? Gaat de Nederlander vaker kamperen of kiezen we voor een hotelovernachting? En vieren Nederlanders door de crisis vaker vakantie in eigen land? Op basis van de uitgevoerde zoekopdrachten heeft marketingbureau Expand Online de diverse trends op een rijtje gezet.

Stedentrips blijven in populariteit toenemen
Ook dit jaar is de populariteit van “stedentrips” verder gestegen. Met name het slechte weer doet veel Nederlanders besluiten nog snel een stedentrip te boeken.1 Daarnaast heeft ook de vroege uitschakeling van het Nederlands elftal voor een run op lastminute boekingen gezorgd in de periode eind juni/begin juli in 2012.

Populariteit online jongerenvakanties neemt af
Dit jaar is er voor het eerst gekeken naar de populariteit van gerenommeerde jongerenvakantiebestemmingen. In vergelijking met eerdere jaren blijft een vakantie in Renesse het populairst, al nemen de absolute zoekopdrachten af. De online zoekopdrachten naar “klassieke jongerenvakanties” zijn afgenomen. Met name de vraag naar vakanties naar Chersonissos en Salou is sterk gedaald. Beide bestemmingen hebben wellicht ook met imago-problemen te maken. Daarnaast zien we in de zoekopdrachten dat jongeren steeds vaker op touroperator zoals X-Travel & Beachmasters zoeken en wat minder op zoek gaan naar een bepaalde regio.

Kamperen versus hotelovernachtingen
Tevens is er ook gekeken naar het verschil in populariteit tussen kamperen en hotelovernachtingen per provincie in Nederland. Allereerst valt op dat met name in Drenthe, Friesland en Groningen kamperen populairder is dan in de andere provincies. Gelet op hotelovernachtingen ligt het zoekvolume in deze provincies juist lager dan het landelijke gemiddelde. Sterker nog, in deze provincies is de vraag naar hotelovernachtingen het laagst
van heel Nederland.
Gebruikers uit Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht hebben de meeste online vraag naar hotelovernachtingen. Frappant is dat het zoekvolume afkomstig uit met name de grootstedelijke gebieden Zuid-Holland en Noord-Holland op ‘kamperen’ gerelateerde zoekwoorden juist het minst populair is ten opzichte van de andere provincies.

Zichtbaarheid online steeds belangrijker
Er is een duidelijke stijgende lijn te zien in het online zoekvolume op vakantiegerelateerde zoekwoorden. Het blijft met name in de maanden december/januari en juli cruciaal voor travel organisaties om online zichtbaar te zijn, om zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften van de online consument.
Wat ook opvalt is dat de online consument een steeds bredere oriëntatie online krijgt en vaker opzoek gaat naar de minder voorspelbare vakantiebestemmingen zoals vakanties in Scandinavië en stedentrips naar Sevilla en Valencia. Zelfs de vraag naar de bekendere jongerenvakantiebestemmingen begint een steeds bredere variatie te krijgen. Voor de verschillende travel organisaties bieden dit nieuwe kansen om binnen een zeer competitieve markt er met hun dienstenpakket zo goed mogelijk in te spelen op de veranderende zoekopdrachten.

Met dank aan:
Lisette Huijzer, lead SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.

vakantie zoektrends

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *