• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Nederlander verkiest vakantie met partner boven vakantie met gezin

15 juni 2022 by Redactie Reageer

Vakantiewoningverhuurder Interhome, voerde recent een representatief onderzoek uit naar het vakantiegedrag van de Nederlander. Met wie, naar waar en hoe reizen we het liefst? Aan wat moet dé ideale vakantie voldoen?

Uit de resultaten komen enkele hoogst interessante bevindingen naar voren. Zo reist de Nederlander liever met zijn of haar partner (45%), dan met het gezin (31%) en verkiezen we zon (44%) boven stad (20%). Daarnaast zijn er ook regionale verschillen en blijken inwoners uit de oostelijke provincies de grootste Bourgondiërs te zijn op vakantie, terwijl mensen uit het Noorden van Nederland het actiefst zijn. Het onderzoek werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction onder een representatief staal van 1.022 Nederlanders.

Goud voor partner, zilver voor gezin

Als de Nederlander kan kiezen gaan ze het liefst gezellig op vakantie met hun partner en laten ze de kinderen thuis. Ruim 45% geeft aan liever te reizen met zijn of haar partner dan met het hele gezin, zeker de respondenten uit het Zuiden van Nederland. Slechts 31% van alle ondervraagden zet het gezin op de eerste plaats. Op de laatste plaatst strandt reizen met de schoonfamilie, waar een schamele 1% de voorkeur aan gaf. “Als we kijken naar de vakantiewoningen die bij ons het vaakst gehuurd worden zijn dit de vakantiehuizen voor 6 personen. We merken de afgelopen jaren echter wel dat de interesse voor vakantiehuizen en appartementen voor 2 personen is toegenomen”, vertelt Olav Hoedemakers, Online Marketing Manager Nederland bij Interhome.

Hotel blijft populair

We hebben de bruisende stadsvibes de afgelopen jaren moeten missen maar toch blijft de voorkeur van de Nederlander een zonvakantie (44%). Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders het liefst verblijven in een hotel (38%). Vooral mensen uit de Randstad kiezen voor de luxe van een hotel (43%). Ook vakantiehuisjes op een resort of helemaal vrijstaand in een dorp of stad worden graag geboekt door de Nederlander (circa 20%).

Welk hotel of welke vakantiewoning de Nederlander uiteindelijk kiest, hangt vooral af van de omgeving (58%). Daarnaast blijft hygiëne ook een uiterst belangrijke factor. Zo geeft de helft aan dat schoon- en frisheid een belangrijk pluspunt is aan een accommodatie. Vooral inwoners uit de Randstad hechten hier belang aan (63%). Ook naar de locatie wordt aandachtig gekeken (40%). “Ook wij merken inderdaad dat het zomerseizoen en de daar bijhorende zonvakanties nog steeds verreweg het meest populair zijn onder onze klanten”, zegt Olav Hoedemakers.

5% komt niet in relax-modus

Het doel van vakantie is natuurlijk om je te kunnen ontspannen. Uit het onderzoek blijkt echter dat niet iedereen is gegund. Bijna 20% van de mensen heeft minstens een paar dagen nodig om in relax-stand te komen. Een kwart komt direct tot rust wanneer ze op bestemming zijn aangekomen. Bij 5% lukt het helemaal niet te ontspannen tijdens de vakantie. Bij Nederlandse jongvolwassenen is dat zelfs 10%.

Mannen verkiezen wellness

Eenmaal aangekomen op bestemming moeten de dagen natuurlijk worden gevuld. Dit doen we het liefst door naar een restaurant te gaan. Ruim 71% geeft aan het liefst naar een restaurant te gaan op vakantie. Bij respondenten uit het Oosten van het land is dit maar liefst 80%. Daarnaast trekken we ook graag de wandelschoenen aan (45%) en genieten we op het strand (41%). Wandelen is het meest populair bij mensen uit het Noorden van Nederland. Tot slot een interessante uitkomst: mannen laten zich op vakantie graag trakteren op een dagje wellness en kiezen hier sneller voor dan vrouwen.

Boeken via overkoepelende websites

Wat natuurlijk ook leuk is, is het boeken van de accommodatie. Snuisteren en vergelijken op overkoepelende websites, boeken bij een accommodatie zelf of via sociale media. Van de Nederlanders boekt 38% het liefst via de website van de accommodatie zelf en 36% bij voorkeur via overkoepelende websites. Inwoners uit de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag boeken het meest via overkoepelende websites (56%). Iets meer dan de helft van de Nederlandse jongeren (18-24 jaar) vergeet ook social media en online reviews niet bij het boeken. In het Noorden en Westen van Nederland wordt het vaakst social media geraadpleegd om te boeken (14%) t.o.v. andere regio’s (zo’n 10%).

Bron en meer informatie: www.interhome.nl

Categorie: Marketing, Ondernemerschap, Recreatie actueel, Verblijfsrecreatie Tags: vakantie, vakantiewoningen

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Fietsbeurs Bike Motion opnieuw uitgesteld

Praktijkdag ‘De Glamping (r)evolutie, 20 september op Papillon Country Resort

Campingsector weer bij elkaar op de Caravan Salon in Düsseldorf

Nieuw ‘I love Sales Academy’ voor de recreatie- en toerismesector

Compacte darkride ‘Smash & Reload’ nu ook met IP van de Daltons en in meerdere formats

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

aug 26
26 augustus om 10:00 - 4 september om 18:00

Caravan Salon Düsseldorf

aug 31
31 augustus om 10:00 - 4 september om 18:00

HISWA te Water

sep 6
13:30 - 17:00

Workshop: Verover de markt van vakantiewoningen

sep 13
13 september - 15 september

IAAPA Expo Europe

sep 15
15 september - 17 september

The Glamping Show

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Michael op Oud-eigenaren van Droomparken starten met nieuwe keten: MarinaParken
  • J van Ekeren op ANWB Verkiezing Camping van het Jaar 2023 van start
  • Eindhoven op Seinpost en ZKA (leisure) worden Ginder

Secundaire Sidebar

Insight

FEC Playdome Roosendaal nu één jaar open

Roompot nog altijd vol vertrouwen op positief oordeel ACM m.b.t. overname Landal

Het Kadaster maakt samen met het FD een analyse van de markt van vakantiewoningen

Festival Tomorrow Land’s Dreamville inspireert tot vakantieformule Green Fields

Hoe ziet de toekomst voor musea er uit?

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Countus

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

Creative Structures

Team Animation

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS