Nederlander verkiest vakantie met partner boven vakantie met gezin

Vakantiewoningverhuurder Interhome, voerde recent een representatief onderzoek uit naar het vakantiegedrag van de Nederlander. Met wie, naar waar en hoe reizen we het liefst? Aan wat moet dé ideale vakantie voldoen?

Uit de resultaten komen enkele hoogst interessante bevindingen naar voren. Zo reist de Nederlander liever met zijn of haar partner (45%), dan met het gezin (31%) en verkiezen we zon (44%) boven stad (20%). Daarnaast zijn er ook regionale verschillen en blijken inwoners uit de oostelijke provincies de grootste Bourgondiërs te zijn op vakantie, terwijl mensen uit het Noorden van Nederland het actiefst zijn. Het onderzoek werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction onder een representatief staal van 1.022 Nederlanders.

Goud voor partner, zilver voor gezin

Als de Nederlander kan kiezen gaan ze het liefst gezellig op vakantie met hun partner en laten ze de kinderen thuis. Ruim 45% geeft aan liever te reizen met zijn of haar partner dan met het hele gezin, zeker de respondenten uit het Zuiden van Nederland. Slechts 31% van alle ondervraagden zet het gezin op de eerste plaats. Op de laatste plaatst strandt reizen met de schoonfamilie, waar een schamele 1% de voorkeur aan gaf. “Als we kijken naar de vakantiewoningen die bij ons het vaakst gehuurd worden zijn dit de vakantiehuizen voor 6 personen. We merken de afgelopen jaren echter wel dat de interesse voor vakantiehuizen en appartementen voor 2 personen is toegenomen”, vertelt Olav Hoedemakers, Online Marketing Manager Nederland bij Interhome.

Hotel blijft populair

We hebben de bruisende stadsvibes de afgelopen jaren moeten missen maar toch blijft de voorkeur van de Nederlander een zonvakantie (44%). Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders het liefst verblijven in een hotel (38%). Vooral mensen uit de Randstad kiezen voor de luxe van een hotel (43%). Ook vakantiehuisjes op een resort of helemaal vrijstaand in een dorp of stad worden graag geboekt door de Nederlander (circa 20%).

Welk hotel of welke vakantiewoning de Nederlander uiteindelijk kiest, hangt vooral af van de omgeving (58%). Daarnaast blijft hygiëne ook een uiterst belangrijke factor. Zo geeft de helft aan dat schoon- en frisheid een belangrijk pluspunt is aan een accommodatie. Vooral inwoners uit de Randstad hechten hier belang aan (63%). Ook naar de locatie wordt aandachtig gekeken (40%). “Ook wij merken inderdaad dat het zomerseizoen en de daar bijhorende zonvakanties nog steeds verreweg het meest populair zijn onder onze klanten”, zegt Olav Hoedemakers.

5% komt niet in relax-modus

Het doel van vakantie is natuurlijk om je te kunnen ontspannen. Uit het onderzoek blijkt echter dat niet iedereen is gegund. Bijna 20% van de mensen heeft minstens een paar dagen nodig om in relax-stand te komen. Een kwart komt direct tot rust wanneer ze op bestemming zijn aangekomen. Bij 5% lukt het helemaal niet te ontspannen tijdens de vakantie. Bij Nederlandse jongvolwassenen is dat zelfs 10%.

Mannen verkiezen wellness

Eenmaal aangekomen op bestemming moeten de dagen natuurlijk worden gevuld. Dit doen we het liefst door naar een restaurant te gaan. Ruim 71% geeft aan het liefst naar een restaurant te gaan op vakantie. Bij respondenten uit het Oosten van het land is dit maar liefst 80%. Daarnaast trekken we ook graag de wandelschoenen aan (45%) en genieten we op het strand (41%). Wandelen is het meest populair bij mensen uit het Noorden van Nederland. Tot slot een interessante uitkomst: mannen laten zich op vakantie graag trakteren op een dagje wellness en kiezen hier sneller voor dan vrouwen.

Boeken via overkoepelende websites

Wat natuurlijk ook leuk is, is het boeken van de accommodatie. Snuisteren en vergelijken op overkoepelende websites, boeken bij een accommodatie zelf of via sociale media. Van de Nederlanders boekt 38% het liefst via de website van de accommodatie zelf en 36% bij voorkeur via overkoepelende websites. Inwoners uit de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag boeken het meest via overkoepelende websites (56%). Iets meer dan de helft van de Nederlandse jongeren (18-24 jaar) vergeet ook social media en online reviews niet bij het boeken. In het Noorden en Westen van Nederland wordt het vaakst social media geraadpleegd om te boeken (14%) t.o.v. andere regio’s (zo’n 10%).

Bron en meer informatie: www.interhome.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *