Natuur is en blijft belangrijk voor Landal GreenParks “Dat is waar onze gasten voor boeken.”, aldus algemeen directeur Thomas Heerkens, die ook voor de toekomst kansen ziet; “Focus op natuur sluit ook prima aan bij twee trends: ‘duurzaam toerisme dichter bij huis’ en natuur past in het streven naar een gezonde levensstijl.”
Tijdens het congres van Natuurmonumenten op 26 november was Heerkens één van de sprekers. Zijn verhaal bleef wat onderbelicht door de discussie die ANWB voorman Guido van Woerkom aanwakkerde met zijn stelling dat natuurorganisaties veel geld kunnen besparen door meer samen te werken. Landal GreenParks is al jaren partner van Natuurmonumenten en geeft een goed voorbeeld van samenwerking tussen de recreatie en natuursector.
De voorgenomen bezuinigingen op de natuur vraagt van de beherende natuurorganisaties een andere rol. Pretwerk vroeg Heerkens naar zijn visie op toekomstige samenwerking.
Hoe doen natuurorganisaties het op dit moment?
Heerkens: “De afgelopen jaren zien wij dat steeds meer natuurgebieden worden opengesteld. Dat vinden wij een goede zaak. Op deze manier kunnen mensen laagdrempelig kennis maken met de natuur. Er is nog wel winst te boeken bij het beter beleefbaar maken van de natuurgebieden. Wij merken dat excursies met wildobservaties een geweldige beleving zijn voor onze gasten; daar wordt nog lang over nagepraat.”
Niet bang voor natuur als commerciële concurrent?
Heerkens: “Als er in de bezoekerscentra een betere en uitgebreidere horecavoorziening komt, dan versterkt dat de aantrekkelijkheid van het hele gebied. Nee, wij zijn niet bang voor concurrentie op dat gebied.”
Hoe gaan jullie om met tegenstrijdige belangen tussen natuur en recreatie?
Heerkens: “Allereerst is het van belang om te noemen dat natuur en cultuur voor de recreatiesector en de hele maatschappij van groot belang zijn. Dat is het waard om te beschermen. Waar we nog wel eens tegenaan lopen is de wet Ruimtelijke Ordening. Op onze oudere parken konden we de bungalows veel ruimer inplannen. Tegenwoordig wordt er vaak een grens aan bebouwbaar gebied gegeven. Wij zouden liever werken met een beperking op basis van dichtheid aan bebouwing.”
En worden er geen plannen aangevochten? Heerkens: “In onze 7 jaar samenwerking met Natuurmonumenten hebben we gelukkig nog nooit samen voor de rechter gestaan. Wat we wel zien is dat er soms locale protesten zijn tegen nieuwbouw of uitbreiding. Daar worden dan vaak natuurargumenten bij gehaald. Vaak willen mensen geen extra drukte in hun achtertuin.”
Wil Landal meebetalen aan de natuur?
Heerkens: “We betalen al mee. Dat doen we o.a. vrijwillig door Natuurmonumenten te ondersteunen, maar ook via toeristenbelasting dragen wij jaarlijks veel geld af. Daar zit overigens wel een pijnpunt. Toeristenbelasting zou veel beter moeten worden ingezet om ook de recreatieve aantrekkelijkheid te ondersteunen. Dat gaat in veel gemeenten niet goed. We zien het niet zitten om een nieuwe belasting in te stellen om de natuur te financieren; dat is al prima mogelijk binnen de huidige wetgeving.”
Ruimte voor groei?
Het aantal Landal parken groeit nog steeds, terwijl branchebreed wordt geconstateerd dat de verblijfsrecreatie een verzadigde markt is. Heerkens: “Dat geldt voor de makt als geheel. Wij zien nog wel kansen in kwaliteitsverbetering. Er is bijvoorbeeld meer behoefte aan bungalows dan aan campings, dus als we een camping omzetten naar bungalowpark, dan is daar winst geboekt.”
Meer informatie: Landal.nl
Eén reactie
Mooi artikel om te zien hoe Landal zich van haar concurrenten kan en moet onderscheiden. Ze zijn het ook aan hun organisatienaam verplicht. Echter ik denk niet dat de gasten niet alleen voor de natuur komen, maar veel meer voor de omgeving. Dat is meer dan alleen de natuur.