In meeste vakanties geen ruimte voor persoonlijke groei en zelfontplooiing

Mensen voelen zich doorgaans zeer goed op vakantie, maar dit effect verwatert snel bij thuiskomst. Dat concludeert Jeroen Nawijn in zijn proefschrift Leisure Travel and Happiness. An empirical study into the effect of holiday trips on individuals’s subjective well-being (Vakantiereizen en geluk). Ook draagt vakantie niet bij tot een grotere waardering van het leven als geheel, stelt de promovendus, en zijn lange vakanties niet leuker dan korte. Nawijn promoveert dinsdag 29 mei 2012 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Nawijn onderzocht of vakantiereizen een bijdrage leveren aan emotiebeleving van mensen en of vakanties bijdragen aan de algehele levensvoldoening. Op basis van steekproeven onder de Nederlandse en Duitse bevolking en internationale toeristen in Nederland toont hij aan dat een vakantie voornamelijk een kortdurend effect heeft op de emotiebeleving, maar geen rol speelt in de algemene levensvoldoening van mensen. Vakantiegangers die een zeer ontspannen vakantie genoten hebben nog ongeveer twee weken een goed gevoel hierover, anderen voelen zich onmiddellijk weer zoals voor hun vakantie.

Nawijn verklaart het kortstondige effect vooral vanuit een mogelijk falend toeristisch product. De toeristische sector bekommert zich voor en na de vakantie amper met de toerist. Het product appelleert vooral aan basisbehoeften van mensen, maar biedt weinig tot geen ruimte voor zelfontplooiing en groei. Voor de toeristische sector doet Nawijn diverse aanbevelingen. Zo moet de toeristische sector meer onderzoek doen naar klantbeleving en dient er meer aandacht te worden besteed aan de perioden voor en na de vakantie.

Bron: EUR.nl

Onlangs verscheen er ook vanuit de universiteit Nijmegen een onderzoek naar vakantiebeleving door Jessica de Bloom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *