De consumentenbond is bijzonder kritisch over de rol die kortingswebsites en hotelbemiddelaars spelen. Uit eigen onderzoek van de bond blijkt dat de handelswijze van diverse websites een prijsopdrijvend effect heeft. De situatie bij hotelbemiddelaars is inmiddels per brief bij de NMa onder de aandacht gebracht.
Addertjes onder het gras bij kortingssites
Aanbiedingen op kortingssites als Groupon, Sweetdeal en Zoover hebben veel addertjes onder het gras, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Een superdeal met 2 nachten Barcelona voor €200 in plaats van €430? Dat is dan wel zonder vliegreis en in welk hotel consumenten terecht komen is ook ongewis. De Consumentenbond waarschuwt consumenten: een superdeal is vaak niet supervoordelig en het is belangrijk is om goed op de kleine lettertjes te letten.
meer informatie: Kortingswebsites vol addertjes
NMa aandacht voor hotelprijzen
Er is zo weinig verschil tussen de online prijzen van hotels bij boekingssites dat de Consumentenbond de Nederlandse Mededingingsautoriteit vraagt dit te onderzoeken. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de prijzen van 5 verschillende hotels in Amsterdam in 83% van de gevallen (praktisch) gelijk was, in Berlijn 67% en in Brussel 65%. Omdat boekingssites een grote rol spelen bij de keuze van consumenten is het belangrijk dat deze markt goed werkt.
meer informatie: NMa-aandacht voor hotelprijzen nodig