Bezitter tweede huis zwicht voor verlokkingen extra inkomsten uit verhuur

Veel Nederlanders die een tweede huis kopen doen dat in eerste instantie voor eigen gebruik. Na verloop van tijd zwicht echter twee derde toch voor de aantrekkelijke extra inkomsten die de verhuurmogelijkheden van de woning met zich meebrengen. Dat blijkt uit een uitgebreide enquête van de organisatie van de beurs Second Home International die deze week, van vrijdag 23 tot en met zondag 25 maart, wordt gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht.

Micazu vakantiehuis in Lochem

Nog enkele uitkomsten: bijna de helft beheerst niet goed de taal van het land waar het huis staat, de band met Nederland wordt sterk onderhouden, bezitters van een tweede huis rijden in vergelijking met het landelijk gemiddelde vooral in een Volvo en voor een aanzienlijke groep bloeien zowel de intimiteit als de romantiek met de partner in het tweede onderkomen weer helemaal op.

vakantiehuis verhuren
Het onderzoek vond plaats onder bezitters van een tweede huis en onder belangstellenden die overwegen binnen afzienbare tijd tot aankoop over te gaan. Voor 27% van de eigenaren was verhuur de reden voor het kopen van het tweede huis. Deze groep werd in de periode na aankoop allengs uitgebreid met 22% die ‘met mate’ verhuurt, omdat zij er vooral zelf van willen genieten, en 18% die uitsluitend verhuurt aan vrienden en bekenden. Slechts een op de drie benut het huis puur voor eigen gebruik.

Op waarde geschat
Van de Nederlanders die rondlopen met plannen voor een tweede huis is verhuur slechts in 9% van de gevallen de reden om tot eventuele aankoop over te gaan. Bijna 42% zou ‘beperkt’ willen verhuren. Maar in de praktijk blijkt dus dat de mogelijkheden van verhuur na verloop van tijd op de juiste waarde worden geschat. De meesten verhuren via een verhuurorganisatie, dus hoeven niets zelf te doen. Anderen hebben een eigen website of adverteren bij een advertentieplatform zoals Micazu.nl of Marktplaats. Ook de groep toekomstige kopers die zou willen verhuren, hoewel aanvankelijk dus klein in omvang, zou deze middelen hiervoor willen inzetten.

In eigen hand
Martin van Kranenburg van Micazu.nl, de site die eigenaren van vakantiehuizen in contact brengt met geïnteresseerde huurders, ziet dat steeds meer eigenaren de verhuur in eigen hand nemen. “Verhuren is ook belastingtechnisch gezien een interessante bron van inkomsten”, zegt van Kranenburg. “Maar eigenaren willen graag wel baas blijven in eigen huis en zelf bepalen wanneer en aan wie ze willen verhuren. Deze vrijheid willen ze niet kwijt, daarom verhuren ze het liefst via een eigen website of via een platform zoals Micazu.nl of Marktplaats. Zo kunnen ze in het hoogseizoen ook zelf in hun eigen huis vakantie vieren”.

Met partner
Andere resultaten uit de enquête van de beursorganisatie zijn dat verreweg de meeste eigenaren (90%) het huis alleen heeft gekocht of met partner, niet met andere personen. De overigen kochten het samen met familieleden of met vrienden/kennissen. Driekwart van alle eigenaren zou de aankoop van een tweede huis bij anderen aanraden.

Intimiteit
Nog enkele ‘weetjes’: de automerken onder tweede huizen bezitters die ten opzichte van het landelijk gemiddelde zijn oververtegenwoordigd zijn Volvo, Mercedes, BMW en Audi. Met de stelling dat er sprake is van meer romantiek en intimiteit met de partner tijdens het verblijf in het tweede huis blijkt bijna 43% het eens te zijn en er is aanzienlijk meer tijd voor elkaar, zegt drie van de vier ondervraagden. Contact met het eigen land blijkt erg belangrijk: 73% zegt dat de Nederlandse televisie kan worden ontvangen en eenzelfde percentage meldt dat het nieuws altijd wordt gevolgd. Eten zoals thuis doen de meesten niet want liefst 82% eet regelmatig lokale, buitenlandse kost.

Familiehuis
Gevraagd naar de invloed van het tweede huis op het contact met familie, vrienden en kennissen zegt ruim een kwart van de eigenaren dat de woning veelvuldig door hen wordt gebruikt. Bijna 36% is van mening dat de onderlinge band hierdoor wordt versterkt, twee derde vindt het prettig om het huis samen te kunnen delen en de helft van alle bezitters noemt het tweede huis en echt familie- en vriendenhuis. Micazu speelt met een geheel nieuwe speelt in op deze trend. Via de site Onsfamiliehuis.nl kunnen eigenaren van een tweede huis een privé website maken om samen met kinderen, kleinkinderen, andere familie en goede vrienden te delen en van te genieten. De eigenaar van een website bij Onsfamiliehuis.nl bepaalt zelf wie toegang heeft. Martin van Kranenburg geeft aan dat het ook een interessant product is voor makelaars die hiermee toekomstige kopers een echt persoonlijk cadeau kunnen geven.

Verwachtingen
Huiseigenaren en geïnteresseerden kunnen op Second Home International met elkaar in gesprek over de ervaring en verwachtingen na de aankoop van in een tweede woning in binnen- of buitenland, verhuur- en verhuisorganisaties en andere dienstverlenende partijen. Gerenommeerde aanbieders, die hier al vele jaren exposeren, presenteren een mondiaal aanbod onroerend goed. In het Landen Theater worden dagelijks alle populaire landen onder de loep genomen en enkele minder bekende bestemmingen. Een wisselend gezelschap van experts bespreekt de relevante aspecten rond de aankoop van een tweede huis in specifiek landen. Het publiek kan volop vragen stellen en krijgt na afloop een route langs de gewenste aanbieders op de beursvloer. Aansluitend kan in het Kennis Café in een bijpassende landenatmosfeer worden nagepraat met exposanten en de andere deskundigen.

De Second Home beurs vind plaats van 23 tot 25 maart in de Jaarbeurs Utrecht.
Meer informatie: www.secondhome.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *