Amsterdam neemt concrete maatregelen om drukte aan te pakken

Het aantal inwoners van Amsterdam groeit, het aantal bezoekers groeit, de economie groeit. Allemaal positief, maar dan de keerzijde: op sommige plekken is het gewoon té druk. Met het programma ‘grip op groei’ wil de gemeente de drukte in goede banen leiden.

fietsende toeristenDe balans tussen rust en drukte, wonen, werken en recreëren en tussen het profijt en de hinder is een complex vraagstuk. Maatregelen zijn soms snel te nemen, andere oplossingen vergen een lange adem. Een lange adem omdat verschillende belangen zorgvuldig worden afgewogen.

Structurele maatregelen
Amsterdam neemt experimentele maatregelen én structurele maatregelen om de stad prettig te houden voor bewoners, bezoekers, ondernemers én bedrijven. Voor iedereen dus.

Hieronder leest u een aantal structurele maatregelen:

  • De bierfiets rijdt per 1 januari 2017 niet meer in de drukste delen van het centrum. Punt.
  • Toeristen betalen per 1 januari 2017 méér voor een verblijf in de binnenstad. De toeristenbelasting wordt in het nieuwe jaar hoger binnen de Ring, en lager buiten de Ring.
  • Het hotelbeleid is strenger per 1 januari 2017. Zo worden in Centrum en Oud-West aanvragen voor de bouw van een nieuw hotel niet in behandeling genomen. In de rest van de stad geldt: alleen bij hoge uitzondering wordt een nieuw project toegestaan.
  • De handhaving op illegale hotels is fors opgevoerd. De boete op een overtreding is verhoogd tot 20.000 euro.
  • Tijdens evenementen wordt er meer rekening gehouden met bewoners. Evenementen verplaatsen zich steeds meer naar de randen van de stad. Ook zijn er nieuwe voorwaarden met betrekking tot bezoekersaantallen, bereikbaarheid en geluidsnormen.
  • De troep na Koningsdag, EK atletiek en Gaypride werd al heel snel opgeruimd. Zijn we blij mee. Maar ook al tijdens een festival de boel bijhouden en bezoekers wijzen op asociaal afval-gedrag, is een nieuwe trend.
  • 1012 Inc. is opgericht. De gemeente investeert samen met Stadgenoot en Syntrus Achmea Real Estate & Finance in de binnenstad. De partijen kopen en beheren vastgoed om een balans in de buurt te behouden of terug te brengen. Bewoners en ondernemers denken mee over de invulling van de woningen en gebouwen.
  • Er komt meer ruimte voor wandelaars en fietsers: fietspaden worden verbreed, en het aantal voetgangerszones uitgebreid.
  • Een uitje met een touringcar is leuk, maar het in- en uitstappen van passagiers leidt vaak tot opstoppingen. Daarom gaan de touringcars hun passagiers verzamelen en afzetten aan de rand van de stad.
  • De toegestane vaarsnelheid op de grachten gaat per 1 januari 2017 van 7,5 km/u naar 6 km/u. Dat leidt tot minder ongelukken en minder geluidsoverlast.
  • Er is ruimte voor meer recreatieve voorzieningen aan de IJ-oevers, de Amsteloevers, de Sloterplas, de Gaasperplas en aan de oevers van het IJmeer. Zodra die er zijn, hopen wij dat het bezoekers verleidt om ook op andere plekken in de stad lekker te vertoeven.

Meer informatie: www.amsterdam.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *