NBTC Holland Marketing verwacht dat er dit jaar ruim 13,8 miljoen buitenlandse bezoekers naar ons land komen voor een zakelijk of toeristisch verblijf. Dat is een groei van zo’n acht procent vergeleken met vorig jaar. Hiermee stevent het inkomend toerisme af op een recordjaar.
MEER BUITENLANDSE TOERISTEN IN 2014
Nederland is populair bij buitenlandse toeristen. Het eerste half jaar van 2014 groeide het aantal buitenlandse bezoekers al fors. Nederland heeft geprofiteerd van een mooi voorjaar, waarin de feestdagen gunstig vielen. Bovendien zijn de geluiden uit de sector over de (na)zomer erg goed. Daarnaast profiteert Nederland van de (promotie van) evenementen die vorig jaar en dit jaar plaatsvinden. Dit heeft geleid tot veel positieve publiciteit en verhoogde internationale zichtbaarheid van de bestemming Nederland. Mede op basis hiervan stelt NBTC de jaarverwachting voor 2014 voor wat betreft het inkomend toerisme naar boven toe bij.
EUROPA
Met name de groei uit Europa is sterker dan eerder werd verwacht. Europa is een belangrijke herkomstmarkt voor het inkomend toerisme; zo’n tachtig procent van het internationaal bezoek aan ons land komt uit Europa. De economieën in Europa herstellen iets sneller dan verwacht en dat draagt bij aan de groei van bezoekers. België is al jaren een groeimarkt en ook de groei van onze grootste herkomstmarkt Duitsland zet fors door. In 2014 zullen naar verwachting ruim 3,8 miljoen Duitsers ons land bezoeken en België komt -voor het eerst- op nummer twee te staan met ruim 1,8 miljoen bezoekers. Door de politieke en economische situatie in Rusland verwacht NBTC dat het aantal bezoekers uit Rusland in 2014 daalt met zo’n zeven procent. De groei uit Azië zet onverminderd door en het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten groeit dit jaar met zo’n vier procent.
UITDAGING
De bestemming Nederland ondervindt grote en groeiende concurrentie. Groei en zelfs marktbehoud zijn geen vanzelfsprekendheid. Het blijft van groot belang om samen met de sector en de Rijksoverheid te investeren in de positionering en promotie van de bestemming ‘Holland’ om het aantal bezoekers en daarmee de bestedingen en banen in ons land te waarborgen. NBTC werkt aan een marketingstrategie om de komende jaren de kansen die toerisme ons land biedt, duurzaam te verzilveren.
Inhaken op NBTC campagnes
Het is mooi om te vernemen dat er meer toeristen naar Nederland komen. Maar hoe zorg je er voor dat die toeristen ook jouw bedrijf bezoeken? NBTC biedt diverse mogelijkheden voor grote en kleinere partijen om aan te haken. Het is wel goed om te weten dat aan de participant enkele voorwaarden worden gesteld. Zo wordt er gevraagd:
- Dat de activiteiten van een partner een breed buitenlands publiek aanspreekt,
- het binnen het Holland-verhaal past
- en dat partnercontent meertalig is.
Meer informatie over inhaken op de online campagnes van het NBTC
Bron: persbericht NBTC