Wat hebben Nederlandse bedrijven te zoeken op een congres over Health Tourism?

Op 18 en 19 november vindt in het Duitse Wiesbaden een congres plaats over ‘Health Tourism’. Wellnessexpert Marlies Sobczak maakte een rondje langs deskundigen om te informeren naar de stand van zaken in Nederland op het gebied van gezondheidsvakanties.

“Er is steeds meer aandacht voor vitaliteit, gezond leven en verantwoord eten”, vertelt Marleen van Grinsven directeur  van Puur en Kuur, de grootste gespecialiseerde touroperator in de Benelux op het gebied van wellnessreizen: “Het aantal gasten dat kiest voor complete programma’s waarbij onder meer ‘balans vinden’ centraal staat, neemt toe. Steeds meer mensen schenken aandacht aan een gezonde geest in een gezond lichaam”. De DTV (Deutscher Tourismus Verband) geeft aan dat voor de wellnessreizen in Duitsland de Nederlanders de belangrijkste internationale doelgroep  vormen.

Uit een grootschalig kwaliteitsonderzoek van reisorganisatie TUI, uitgevoerd in samenwerking met MetrixLab. is gebleken dat het merendeel van de Nederlanders ook op vakantie bewust bezig wil zijn met een gezonde levensstijl. 77% van de respondenten geeft aan een gezonde levensstijl belangrijk te vinden en 58% is hier ook op vakantie mee bezig. Voornamelijk door gezond te eten en te drinken (72%), goed te slapen (73%) en actief bezig te zijn (60%). Ook neemt men meer tijd voor actieve bezigheden.

Nederland is geen land met een échte kuurtraditie zoals in de ons omringende landen. Toch zijn er in het verleden ook bij ons wel degelijk oorden geweest waar gasten kwamen om zich “op te laden” en actief te werken aan hun gezondheid. Deze locaties beschikten over een zogenaamd “Ortsgebundenes Heilmittel”, in kuurlanden een belangrijke voorwaarde om een erkend kuuroord te zijn.

De Zeeuwse kustplaatsen Cadzand en Domburg zetten erop in de kuurgeschiedenis te vertalen in een eigentijds formule. Domburg kan nog steeds bogen op de behandelingen van Dr.Mezger die er in de 19e eeuw voor zorgde dat mensen uit heel Europa verbleven in Domburg om een kuur onder leiding van de arts te ondergaan. Steeds meer ondernemers spelen in op de gezondheidstrend en bieden voorzieningen op het gebied van wellness aan de kust.

Ook het Zuid-Hollandse Noordwijk ziet het belang van gasten die meer aandacht willen schenken aan vitaliteit en gezondheid. Onder de regie van Noordwijk Marketing is de verbinding gelegd met internationale specialisten en wordt de kracht van de ligging aan de zee en de effecten daarvan op het welzijn van mensen vertaald in een hoogwaardig aanbod. Inmiddels is een heel proces op gang gebracht waarbij het belang van de plaatselijke bewoners, de aanbieders op het gebied van gezondheid en welzijn, alsook de lokale ondernemers bepalend is. Centraal staat de ontwikkeling van een hoogwaardig en eigentijds aanbod dat invulling moet geven aan de behoefte van de gasten van nú en morgen.

Congres European Health Prevention Day

Op 18 en 19 november komen in het Duitse Wiesbaden deskundigen bijeen rondom het thema ‘Health Tourism’. Het doel van de bijeenkomst is het schetsen van een beeld van de Health Tourism sector in het jaar 2030. Tour operators en aanbieders van wellness & health delen hun meest recente innovaties.

Meer informatie: European Health Prevention Day 2019


met dank aan (auteur): Wellnessexpert Marlies Sobczak; directeur van Vitacon Consultancy en Board Member van de European Spa’s Association (ESPA)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *