Tijdens het jaarlijkse congres van VVV Nederland stond sport centraal. Volgens VVV directeur Kees van Wijk bieden combinaties van sport, toerisme en recreatie volop kansen, maar weten de partijen in deze markten elkaar nog niet altijd goed te vinden. Met het congres wilde hij een aanzet geven om de kansen verder uit te bouwen.
Toch zijn er in de praktijk al wel voorbeelden te vinden waarbij een sportevenement de basis is voor een toeristisch succes; Zo heeft de start van de Tour in Rotterdam in 2010 ruim 20 miljoen aan extra bestedingen opgeleverd. De feestweek rondom de Nijmeegse Vierdaagse zorgt zelfs voor een extra omzet van 42 miljoen euro. Of het fietsimago van Limburg, mede ondersteund door de wielerklassieker ‘Amstel Gold Race’.
Olympische Spelen
Het meest aansprekende sportevenement is natuurlijk ‘De Olympische Spelen’. Mark Howell was tijdens deze spelen o.a. verantwoordelijk voor de ‘legacy’ van de spelen. Oftewel; Hoe zorg je er voor dat de spelen rendement opleveren. Hij gaf de aanwezigen enkele nuttige tips voor rendement uit een sportevenement :
- Bedenk al ruim van tevoren welke doelen je wilt bereiken met een sportevenement en houdt daar bij de organisatie al rekening mee. In Londen is een ‘Legacy Agency’, nog steeds, actief bezig met het uitnutten van De Spelen. Londen verwacht juist de komende jaren veel extra congressen en sportevenementen binnen te halen.
- Winst van een sportevenement is méér dan de verkoop van kaartjes en catering. Londen hield er o.a. ook een verbeterde infrastructuur en goed getraind personeel aan over.
- Aan de overheid (vaak de grootste sponsor); “Stel je op als sponsor en niet als subsidiegever. Bekijk welke doelstellingen je wilt behalen en wat dat mag kosten.”
- Aan het bedrijfsleven: “Blijf bescheiden“. De hotels in Londen hadden hun prijzen flink omhoog geschroefd tijdens de spelen. Gevolg; lege kamers en last minute dumpprijzen.
- Openheid; De pers kreeg alle ruimte om in de wijde omgeving te filmen en fotograferen. MKB bedrijven (ook niet sponsors) nodigden bedrijven uit om Londen, en hun bedrijf, te bezoeken.
- Imago / Blijf jezelf; Londen had er bewust voor gekozen om met de openingsshow en andere uitingen in te spelen op de eigen cultuur ‘vriendelijk en met Britse humor’. Dat sprak aan en voelde vertrouwd. Zorg er voor dat je met één campagne werkt en zet andere promotiecampagnes even op een laag pitje.
Sport brengt mensen samen
De tweede spreker van de dag was Joop Münsterman, voorzitter van FC Twente. Hij liet zien hoe een locale voetbalclub méér kan zijn dan alleen een sportevenement.
- Netwerken; De voetbalwedstrijden zijn zeer geschikt om mensen te ontmoeten. Daar wordt ook actief op ingespeeld. Twente wil niet alleen een netwerkplaats zijn voor bedrijven, maar voor de hele Twentse samenleving.
- Trots; mensen zijn trots op de regio, en dat komt tot uiting in de club.
- Maatschappelijke betrokkenheid. De club wil een actieve rol spelen op maatschappelijk vlak; jongeren op het juiste pad houden en mensen in de problemen helpen. ‘Elkaar helpen’ hoort bij het DNA van Twent een dus ook van de club.
Maar Münsterman heeft voldoende zakelijk instinct om ook te zorgen dat de club financieel gezond blijft. Zo besteed de gemiddelde supporter in het stadion van FC Twente ruim meer dan bijvoorbeeld de Ajax-fan in de Amsterdam Arena. Die meeropbrengsten vloeien weer terug in de kas van de club.