Nationale Sportweek zorgt voor ledengroei verenigingen en sportbedrijven

Verenigingen, maar zeker ook commerciële sportaanbieders hebben geprofiteerd van de Nationale Sportweek. In een enquête lieten verenigingen weten dat er 4000 nieuwe leden werden ingeschreven. De resultaten bij het niet verenigingsgebonden sportaanbod waren zelfs nog hoger; 9000 mensen schreven zich tijdens de Nationale Sportweek in bij o.a. fitnesscentra, dansscholen of commercieel sportaanbod.

Dansen populair
Het is opvallend dat juist het (semi) commerciële sportaanbod goed profiteert van De Nationale Sportweek; die valt onder sportkoepel NOC-NSF. Uit het onderzoek bleek dat fitnesscentra en dansscholen (van aerobics bij sportcentra tot traditionele dansscholen) beiden optimaal profiteerden. Beide categorieën telden zo’n 3000 extra aanmeldingen. De laatste 3000 extra leden vallen uiteen onder zeer veel verschillende sportaanbieders. Kees Sijbesma, die het onderzoek coördineerde, valt met name het danssegment op: “Je ziet het ook al op TV; de dansprogramma’s zijn bijzonder populair. Dat zien we ook terug in de activiteiten en resultaten van de sportweek.”

Verenigingen
De achtste editie van de Nationale Sport Week groeide in het aantal deelnemende sportbonden (van 16 naar 21) en in het aantal gemeenten met een lokale Sportweek (van 95 naar 130). Eveneens een aanzienlijke groei onderging het aantal sportactiviteiten dat landelijk werd georganiseerd. In totaal zijn er tijdens de Nationale Sport Week 2011 5.000 sportactiviteiten georganiseerd. Een groei van 10% ten opzichte van 2010. Het aantal deelnemers aan deze sportactiviteiten groeide van 550.000 naar maar liefst 700.000.

Afsluiting Nationale Sportweek in Assen

Een aanzienlijk deel hiervan (ruim 50%) kwam tijdens de Sport Week voor het eerst bij de sportaanbieder. Erik Lenslink, manager sportontwikkeling van NOC*NSF: “Dit betekent dat de georganiseerde sport er 350.000 potentiële nieuwe leden, vrijwilligers, of supporters bij heeft gekregen. De Nationale Sport Week werkt dus drempelverlagend!”

Uit de enquête onder sportverenigingen blijkt dat per sportactiviteit gemiddeld 2,6 mensen lid zijn geworden van de sportaanbieder. Dit betekent dat sportverenigingen 4.000 nieuwe leden hebben mogen verwelkomen. Een geweldig resultaat. Zeker als je bedenkt dat 6,2% van de totale jaarlijkse ledengroei is gerealiseerd door deelname aan de Nationale Sport Week!
In totaal zijn er 13.000 mensen zijn lid geworden van sportaanbieders; verenigingen en commercieel samen

Meer informatie: www.nationalesportplatform.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *