Kansen recreatiesector met groeiende doelgroep hardlopers

Fiets- en wandelmogelijkheden staan met stip bovenaan de lijstjes van activiteiten die je kunt ondernemen tijdens je vakantie. Hardlopen wordt zelden genoemd, terwijl het nog steeds een groeimarkt is. In de recent verschenen Sportdeelname Index van NOC*NSF wordt het fenomeen hardlopen, en zijn beoefenaars, uitgebreid uitgelicht.

runningHardlopen in de natuur
Van de Nederlanders die nu niet hardlopen, maar dit wel zouden willen doen, is 62 procent geïnteresseerd in een veilige en verlichte hardlooproute door de natuur. Dat blijkt uit een enquête die GfK in opdracht van NOC*NSF heeft verricht. Een andere uitkomst is dat van de vrouwen die wel hardlopen of dit willen doen, 65 procent (zeer) geïnteresseerd is in een veilige en verlichte hardlooproute door de natuur.

Doelgroep hardlopers
Enkele conclusies uit het onderzoek:

  • 31% van de Nederlanders heeft in de afgelopen 12 maanden (minimaal 1 keer) hard gelopen
  • 15% van de Nederlanders is een huidige hardloper (12x per jaar of vaker); in de leeftijdscategorie 15 – 44 jaar ligt dit op 22%
  • 10% van personen die nog niet hardlopen wil gaan starten met hardlopen
  • Potentiële hardlopers lopen bij voorkeur vanuit huis hard (92%); natuurgebied staat op 2 (50%), park op 3 (35%) fitnesscentrum op 4 (31%)
  • 78% van de hardlopers loopt zonder begeleiding (en heeft daar ook geen behoefte aan.)
  • Meer dan de helft van de huidige en potentiële hardlopers heeft interesse in een ‘veilige en verlichte’ natuurlijke route.
  • Ruim driekwart van de huidige en potentiële hardlopers wil zijn of haar conditie verbeteren / op peil houden (maar er zijn meerdere motieven.)
  • Circa de helft van de huidige en potentiële hardlopers heeft interesse in de data van zijn of haar hardloopsessies.

Eigen ervaring
Afgelopen weekend was ik op CenterParcs Vossemeren en dan valt op hoeveel mensen ’s ochtends beginnen met een gezonde loopronde. In de 6 jaar die ik bij de atletiekunie heb gewerkt zag ik de hardloopwedstrijden uitgroeien tot loopfestijnen, waar vele deelnemers hun hele weekend op inrichten (inclusief overnachtingen en bijprogramma). Voor ervaren hardlopers zijn loopevenementen een echte trekpleister. Dat biedt kansen voor de verblijfsrecreatie. De kleinere trimloopjes hebben nog nauwelijks een link met de recreatiesector; een gemiste kans?
De groep hardlopers kan weer worden opgesplitst in diverse deelgroepen; de prestatie/wedstrijdlopers hebben andere wensen dan de groep die een rondje loopt voor de gezondheid of gezelligheid.

Loopvoorzieningen
Steeds vaker hebben hardlopers een loop-app op hun telefoon waarmee ze tijd en afstand kunnen registreren. Het wordt op prijs gesteld als looprondjes zijn  gemarkeerd; aangevuld met meetpaaltjes per 100 meter. Daar kan een hardloper zijn loopprogramma op afstemmen. Want hardlopend op je mobiele telefoon kijken is gewoon onhandig. Op het start- en eindpunt van de route komt een rek- en trekvoorziening van pas. Dat kan gewoon een hekje zijn. Zorg in de bungalow voor een rekje waarop de loper zijn bezwete kleding kan laten uitwasemen.

Meer informatie: www.nocnsf.nl

Wilt u aan de slag met deze doelgroep in de recreatiesector?
Walter Jonker van Levend Land Communicatie is goed bekend in deze markt en kan helpen bij het opzetten van producten gericht op deze doelgroep en de marketing. Meer informatie: www.levendland.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *