Staatsbosbeheer biedt ondernemers de (groene) ruimte

Staatsbosbeheer heeft te maken met een veranderende financieringsstructuur; en is volop bezig met een omvormingsproces. Wat zijn de gevolgen voor recreanten en bedrijven die binnen de gebieden van Staatsbosbeheer werken? We vroegen het de nieuwe directeur Sylvo Thijsen.

Welke weg neemt Sylvo Thijssen?
Welke weg neemt Sylvo Thijsen?

Verdienmodel?
Op de vraag of Staatsbosbeheer commerciëler gaat werken of nieuwe verdienmodellen zoekt fronst Thijsen zijn wenkbrauwen: “Nou nee, dat is niet direct onze bedoeling. Wel hebben we te maken met bezuinigingen en zoeken naar nieuwe inkomstenbronnen. Maar iets bedrijfsmatig opzetten; dat doen we het liefst zoveel mogelijk in samenwerking met ondernemers. Die willen we graag meer ruimte geven om binnen onze gebieden te kunnen ondernemen; bijvoorbeeld door de horeca te exploiteren. Ons specialisme ligt in het beheer van de groene gebieden.”

Met ingang van 1 januari 2014 zijn rondom de thema’s ‘beschermen, beleven en benutten’ nieuwe divisies opgericht. Dat maakt onderdeel uit van de herstructurering bij Staatsbosbeheer. De divisie ‘Beleven en benutten’ houdt zich o.a. bezig met exploitatie van onderdelen die inkomsten opleveren. Dit wordt op termijn het loket waarmee ondernemers met plannen terecht kunnen. De doelstellingen zijn in ieder geval ambitieus; o.a. verdubbelen van het aantal maatschappelijke participaties in vijf jaar. Thijsen: “We willen een betrouwbare partner zijn voor het MKB dat samen met ons onderneemt.”
De divisie ‘Beleven en benutten’ houdt zich naast recreatie ook bezig met energie en houtverkoop. Van de recreatieve inkomstenbronnen loopt het onderdeel kamperen al jaren terug; de verhuur van vakantiewoningen vertoont wel een stijgende lijn.

Betaalde recreatie?
Er is onrust ontstaan bij diverse groepen recreanten over mogelijke betaling voor gebruik van voorzieningen. Wat zijn daarin jullie plannen?
Thijsen: “Vanuit de overheid hebben wij de opdracht om natuur en andere groene gebieden zoveel mogelijk gratis toegankelijk te houden voor fietsers en wandelaars. Voor andere groepen, zoals ruiters en mountainbikers is een andere infrastructuur nodig. Dat kost geld en wordt niet vergoed vanuit het rijk. We zijn dan ook in overleg met de sportbonden om te kijken op welke wijze we de voorzieningen in stand kunnen houden. Daarin past ook een bijdrage door de gebruikers. Over de vorm van de bijdrage voeren we nu overleg.”

Meten is weten?
Op het gebied van monitoring valt nog winst te boeken. Waar in de attractiewereld de recreant steeds meer persoonlijk wordt gevolgd is Staatsbosbeheer voor metingen nu vooral afhankelijk van gemeenten en provincies die tellingen uitvoeren. Thijsen geeft toe dat Staatsbosbeheer beter het aantal dieren in kaart heeft dan het aantal bezoekers. Van de bezoekerscentra, die overigens steeds groter worden, zijn de cijfers wel redelijk bekend.

Kansen voor ondernemers?
De nieuwe structuur van Staatsbosbeheer gaat voor ondernemers absoluut kansen bieden. Steeds vaker zal via aanbestedingen worden gezocht naar samenwerkingspartners. Het recent verpachte Vuurtoreneiland vlak bij Amsterdam is daarvan een mooi voorbeeld. Daar bleek overweldigend veel animo te zijn uit de markt.
Natuurgebieden zijn absoluut trekpleisters; er lopen al veel recreanten rond. Staatsbosbeheer snapt dat daar voor slimme groene ondernemers een verdienmodel aan te koppelen is. Als binnenkort de structuur van de divisie ‘beleven en benutten’ is uitontwikkeld, dan is het de bedoeling dat ondernemers ook makkelijker een loket kunnen vinden waar zij met initiatieven terecht kunnen.

Meer informatie: www.staatsbosbeheer.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *