In de afgelopen jaren is het plattelandstoerisme enorm veranderd en gegroeid. Door deze veranderingen is het belangrijk om stil te staan bij de vraag hoe de consument nu bereikt kan worden, wat daarin belangrijk is en waar de kansen liggen. Tijdens de derde editie van de Dag van het Plattelandstoerisme op dinsdag 9 december gaat Pleisureworld op zoek naar antwoorden.
Het thema van het congres dit jaar is “Groot door samenwerking”. Bijna alle sectoren in de vrijetijd treden door verbreding buiten hun kaders, op zoek naar nieuwe impulsen. De concurrentieslag moet gewonnen worden van de gevestigde orde en de oplossing hiervoor lijkt te liggen in samenwerking. Tijdens de Dag van het Plattelandstoerisme komen een aantal bijzondere gastsprekers aan het woord.
Uitbouwen en internationaliseren
Stefan Thurau vertelt over Het Betere Boerenbed en wat deze keten tot een succes maakt. Het Betere Boerenbed is uitgegroeid tot een internationale organisatie met vestigingen in de Benelux, Frankrijk, Engeland en ook de VS en Zuid-Afrika. Unique selling point is een bijzondere locatie in combinatie met kleinschaligheid en kwaliteit.
Slim uitbesteden
Maikel Habraken van de Brandevoortse Hoeve opende dit najaar in het Brabantse Helmond zijn gethematiseerde indoor speeltuin waar hij jaarlijks 15.000 à 20.000 bezoekers verwacht. Door lokale partnerships aan te gaan weet Maikel een breed aanbod van groepsuitjes en activiteiten aan te bieden vanuit de gedachte “waarom duur doen als het ook simpel kan?”.
Boerenattractiepark
Dat inspelen op nichemarkt een groot succes kan zijn, bewijst Christa Fonken van de Christoffelhoeve. Naast het blotevoetenpad voor kinderen organiseert men de heuse bedevaartroutes voor volwassenen. Christa gaat in op de kracht van onderscheidend vermogen en authenticiteit door bijzondere arrangementen.
De Dag van het Plattelandstoerisme wordt georganiseerd door Pleisureworld en vindt plaats voorafgaand aan de opening van Recreatie Vakbeurs in Venray (9 – 11 december).
Meer informatie: pleisureworld.nl/events