Boeren en buren; nieuw verdienmodel rond voedsel

Boeren die gasten op hun erf ontvangen hebben verschillende opties om daar een verdienmodel aan te koppelen. De directe verkoop van producten is daar en van. Het platform ‘Boeren en Buren’ stroomlijnt de logistiek van het shoppen bij de boer en is inmiddels al in diverse Europese landen actief. Nu wordt ook de Nederlandse versie gelanceerd.

boeren en buren2Boeren & Buren is een nieuwe manier van boodschappen doen, waarbij de consument direct en persoonlijk van boeren uit de regio koopt. Zo krijgt de consument vers, lokaal en duurzaam voedsel, en de producent een eerlijke prijs voor zijn producten. Vandaag lanceert Boeren & Buren haar Nederlandse website en start de zoektocht naar mensen die het netwerk in hun buurt willen helpen uitbouwen.

Het netwerk is van de eerste en meest wijdverspreide initiatieven in Europa. In Frankrijk, waar het in 2011 van start ging, is het een groot succes: inmiddels zijn er al meer dan een miljoen leden en 700 “Buurderijen”. De app die daar eind januari 2016 werd gelanceerd, is al goed voor meer dan 100.000 downloads en stond in februari op nummer 1 in de ranking van de iTunes appstore (categorie shopping). Ook in andere landen, zoals België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, gaat het de korte keten voor de wind.

Boeren & Buren werd opgericht om de lokale landbouw te ondersteunen en een transitie naar duurzame landbouw te bevorderen. Door de keten te verkorten kunnen boeren zelf hun prijzen bepalen en ontvangen zij meer dan 80% van de verkoopprijs van hun producten. “Dat is vele malen meer dan via de reguliere verkoopkanalen, waar ze het meestal met veel minder dan de helft moeten doen, of soms zelf met verlies verkopen”, vertelt mede-oprichter Marc-David Choukroun.

Wekelijks ontvangen de leden hun verse producten persoonlijk van de boeren en ambachtelijke producenten. “Zo zorgt het systeem voor naast transparantie ook voor hernieuwde banden en gezelligheid”, aldus netwerkcoördinator Lesley Walet. Op elke Buurderij vind je een lokaal aanbod van groenten, seizoensfruit, ambachtelijk brood, zuivelproducten, vleeswaren en traiteurwaren. Leden bestellen van tevoren online wanneer en hoeveel zij willen, zonder abonnement of vast pakket. “Doordat alles op bestelling geoogst of bereid wordt is het gegarandeerd vers en gaan boeren zonder overschotten naar huis. Minder voedselkilometers en geen voedselverspilling dus” voegt Marc-David toe.

Alle Buurderijen worden lokaal georganiseerd door een verantwoordelijke, die de locatie regelt en boeren en buren samenbrengt. “Het geeft enorm veel voldoening als je ziet dat je Buurderij al snel een belangrijke rol vervult, niet alleen als afzetkanaal voor de boeren maar ook voor de buurt”, vertelt Lesley, die momenteel op zoek is naar ondernemende personen om zelf een Buurderij op te richten. “Als je houdt van lekker eten, contact met mensen en je wilt meewerken aan een nieuwe manier van consumeren, dan is dit een ideale bijverdienste.”

nog niet in Nederland
Nederland ziet er op het overzichtskaartje nog vrij leeg uit. Lesley: “Er komen natuurlijk zo snel mogelijk ook Buurderijen in Nederland op de kaart te staan. We zijn nu bezig met verschillende Buurderijen op te starten, en zodra de belangrijkste dingen rond zijn verschijnen ze op de kaart. Het netwerk werkt gedecentraliseerd; iedere geinteresseerde kan zelf een Buurderij opstarten door een locatie te zoeken en boeren en buren aan het project te verbinden. Buren bestellen vooraf online en komen tijdens de wekelijkse bijeenkomst samen met de boeren om hun producten op te halen. De Buurderij-bijeenkomst vindt plaats op een bestaande locatie (bijv. een cafe of school) en is kort van duur. Het gaat dus niet om bestaande boerderijwinkels die zich aansluiten; al staan we natuurlijk altijd open voor samenwerkingen.”

Meer informatie: www.boerenenburen.nl
Contact: contact@boerenenburen.nl

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *