Europa-Park, het grootste pretpark van Duitsland en het op een na grootste pretpark van Europa, grossiert de laatste tijd in prijzen. Loop twee dagen rond in het park en je begrijpt precies waarom. Reisjournalist Nico van Dijk deelt zijn ervaring…
Europa-Park won in april twee eerste prijzen bij de Diamond Theme Park Awards, waaronder de prestigieuze prijs ‘beste attractiepark van Europa.’ Ook in de categorie ‘beste slaapgelegenheid bij een park’ ging de eerste prijs naar Europapark voor het in Italiaanse sfeer ingerichte Colosseo Hotel. Recent werd het park eerste in de categorie ‘pretparken’ van de Duitstalige pretparken-site Parkscout en mocht Europa-Park het Kids PretparkTip!-Keurmerk van Kids Vakantiegids en Zoover in ontvangst nemen, met wederom een torenhoge waardering voor Hotel Colosseo. Wat doet Europa Park zo goed?
1: Totaalconcept
Toen de familie Mack, die zich sinds 1920 bezighield met het maken van attracties voor kermissen en jaarmarkten, in 1975 een eigen attractiepark mocht bouwen in het plaatsje Rüst aan de rand van het Zwarte Woud in Duitsland, stond er bij de opening alleen nog maar een kasteel. Inmiddels telt het park honderd attracties en shows, elf achtbanen, vijf viersterren themahotels, 54 horecagelegenheden (inclusief ijstenten), 63 winkels, 29 conferentieruimtes en dat alles verdeeld over dertien landenthema’s. Daarnaast beschikt het park over een camping en een Western Camp Resort. Op die manier wist Europa-Park in 2013 bijna vijf miljoen bezoekers te entertainen. De familie Mack bezit nog steeds een eigen achtbanenfabriek en Europapark is dan ook een etalage. “Nieuwe achtbanen zijn altijd als eerste hier te zien”, zegt Henk Groenen, verantwoordelijk voor de PR in de Benelux. “Achtbaanbouwers uit de hele wereld komen in dit 134 hectare grote park kijken naar de nieuwtjes.” Omdat de Macks alleen stalen achtbanen bouwen, is de houten Wodan door een Amerikaans bedrijf gebouwd.
2: Multigeneratie bestemming
Meest in het oogspringend zijn natuurlijk de achtbanen, met name de 73 meter hoge Silver Star is al van verre te zien en het gegil van de inzittenden klinkt met een vast ritme. Maar Europapark is niet louter een achtbanenpark, in tegendeel. Met meer dan honderd attracties voor alle leeftijden en de zes shows per dag richt het park zich nadrukkelijk op een brede doelgroep, van heel jong tot heel oud. Hoewel de gemiddelde leeftijd van de bezoekers op 29 jaar ligt, is Europa Park eigenlijk gewoon een perfecte multigeneratiebestemming. Terwijl opa en oma met de allerkleinsten in een treintje rondrijden, in het sprookjesbos rondlopen of in het IJslandpaviljoen of de jungle met de waterkanonnen andere bezoekers natspuiten, genieten pa en moe in een heerlijk themarestaurant van een voortreffelijke lunch of ze bezoeken een show. Met name de ijsshow is een aanrader. Ondertussen laten de tienerkinderen zich in 2,5 seconden tot honderd kilometer per uur lanceren in de Bluefire Megacoaster om zich even later met een topsnelheid van tachtig kilometer per uur, bij tijd en wijle achterstevoren in de spinning-achtbaan Euro-Mir misselijk te laten draaien. ’s Avonds kan iedereen tijdens het diner in een van de vele restaurants of in de luxe hotels alle sterke verhalen uitwisselen.
3: Laat je klant langer blijven
Van alle Europa-Park-bezoekers komt 49 procent uit Duitsland zelf, een kwart komt uit Frankrijk (de Franse grens ligt hemelsbreed vier kilometer verderop) en nog eens twintig procent komt uit Zwitserland (Basel ligt op 60 kilometer rijden). Gemiddeld bedraagt de reistijd voor bezoekers 2,5 uur. De familie Mack wil Europa-Park uitbouwen tot een kort-verblijf-bestemming en dat lukt aardig. Bijna een kwart boekt inmiddels een meerdaags verblijf. Vandaar dat park in de afgelopen negen jaar vijf luxe themahotels heeft geopend. Nieuwste aanwinst is het Bell Rock hotel in New-England-stijl. Europapark beschikt daarmee over het grootste hotelresort van Duitsland.
4: Blijf innoveren
Europa-Park is en blijft nog steeds een etalage voor de achtbanen uit de Mack-fabriek en het park bouwt constant aan nieuwe attracties. De nieuwste attractie ‘Arthur in het koninkrijk van de Minimoys’ had eigenlijk dit voorjaar open moeten gaan. De directie kreeg gaandeweg het oorspronkelijk 20 miljoen kostende bouwproces echter zoveel nieuwe ideeën, dat de plannen zijn aangepast. De inmiddels 25 miljoen kostende attractie gaat wel in 2014 open. Het moet de grootste indoor-attractie van Europa-Park worden.
5: Klant centraal
Dat de klant centraal staat, merk je bij Europa-Park op alle mogelijke manieren. Het park is in principe van negen tot zes geopend. Rond het middaguur bekijkt de directie echter hoe druk het is en of het park, dat nog steeds een familiebedrijf is, daarom langer open moet blijven. Die (vooral Duitse) klant wil ook eten. We kwamen nog niet eerder in een park waar zo enorm veel eetgelegenheden en snoeptenten waren. Er gaan meer dan een miljoen verse broodjes, 250.000 braadworsten en 21 ton spaghetti doorheen. De klant waardeert die inspanningen, want het park krijgt maar liefst een 9,2 op Zoover.
6: Oog voor detail
Misschien ligt het aan de Duitse Gründlichkeit maar in het park is veel zorg besteed aan de aankleding van de attracties en het park zelf. Alle landenthema’s zijn zeer zorgvuldig uitgewerkt. In het Zwitserland-paviljoen bijvoorbeeld word je begroet door het vrolijke geblaf van Sint-Bernhard-honden en klatert er een bergbeekje door de straatjes. Natuurlijk weet je dat het allemaal namaak is, maar het wordt nergens kitscherig. Ook bij de inrichting van de hotels en restaurants wordt op de kleinste accenten gelet. Zo kom je voortdurend acteurs tegen die voor kleine interactiemomenten met de gasten zorgen. Aan wachtrijmanagement wordt eveneens veel zorg besteed. Her en der staan bijvoorbeeld informatiepanelen of quiz-borden die je zelfs gaat lezen als je zo kunt doorlopen. In het Oostenrijk-paviljoen kun je bij de Wildwaterbaan bij drukte een jodelcursus volgen. En in het Foodloop-restaurant kun je zelfs je eten via een achtbaan (met loopings!) laten bezorgen. Ook de soep en je bier komen veilig aan.
7: Verbreding van de doelgroep
Om diverse doelgroepen, met elk een eigen budget, aan te trekken heeft Europa-Park diverse accommodaties ontwikkeld. Meest in het oog springend zijn de vijf themahotels, maar je kunt ook op de camping of op het caravanpark gaan staan. Dat laatste ligt net naast het Western Camp Resort, dat met zes blokhutten, elf huifkarren en een aantal tipi-tenten in western-sfeer is ingericht. De sanitaire voorzieningen zijn centraal geregeld.
Ook de zakelijke markt wordt niet vergeten. Europa-Park biedt maar liefst 29 conferentieruimtes. Zelfs aan mensen die helemaal niet van attractieparken houden, maar bijvoorbeeld ‘mee moeten’ met familie, is gedacht. Zij kunnen terecht in de vier zwembaden, de twee wellness-afdelingen of de fitnessclub.
Nico van Dijk is reisjournalist en schrijft onder meer voor Reisprofs.nl. (zie hier ook een verslag; Europa-Park als meer-generatie bestemming.)