Virtual Park in Moeskroen (Be); voorlopig het grootste VR park in Europa

Virtual Reality parken zijn voorzichtig in opkomst. In het Belgische Moeskroen werd afgelopen maandag een vestiging van 4000 m2 geopend met virtual of augmented reality-games en -activiteiten. Het is voorlopig de grootste VR atttractie in Europa.

Virtual Park: een 360°- en multisensorische belevenis in de wereld van de VR

een plattegrond van het bedrijf

Een volledige onderdompeling in een virtuele wereld vol avontuur en ontdekkingen. Virtual Park is dé plek bij uitstek om tal van momenten boordevol emoties te beleven, met het gezin of met vrienden, alleen of onder begeleiding.

Vernieuwende, speelse, rustige of meer extreme en leerrijke belevenissen; er is voor elk wat wils, ongeacht de leeftijd! Virtual Park is opgedeeld in vier verschillende zones: een welpjeszone voor de allerkleinsten (3+) en aparte zones voor 6+, voor 9+ en voor 12+ tot volwassenen.

Kwalitatieve virtual reality voor iedereen!

Het aantal gamers dat zich aangetrokken voelt tot VR en AR blijft groeien. Het blijft evenwel een feit dat de meeste headsets in de handel nog steeds zeer duur zijn en dat hun prestaties eerder beperkt zijn. De meest veeleisende consumenten trekken dus naar de gespecialiseerde parken om hun passie in optimale omstandigheden te kunnen beleven.

Virtual Park in enkele cijfers…

Virtual Park zal 6 dagen op 7 en 8 uur per dag open zijn, wat neerkomt op meer dan 300 dagen per jaar. Met een oppervlakte van 4000 m² en haar 6 attracties kan het park tot 300 bezoekers gelijktijdig ontvangen voor een selectie unieke hightechactiviteiten. Gemiddeld geniet elke speler van ongeveer 2 tot 6 uur speelplezier, afhankelijk van de door hem/haar gekozen formule.

Het park is uitgerust met 100 % wireless spitstechnologie en evolueert mee met de nieuwste technologieën. Met behulp van headsets, backpacks en sensoren zullen gamers live aan de slag kunnen in de verschillende werelden van de games, alleen of met verschillende spelers. Voor haar content werkt het park samen met smartVR studio.

Je hebt minstens een dag nodig om het plezier én alle kleine details van virtual en augmented reality te ontdekken. Virtual Park biedt dan ook voor het eerst een dagtarief aan zodat bezoekers optimaal kunnen genieten van hun VR-ervaring.

Tickets zullen maximaal 60 € kosten voor een volwassene, 40 € voor een kind jonger dan 12 jaar en 65 € voor een speciaal ticket (themadag). Voor dat bedrag heeft elke bezoeker recht op 6u games en/of activiteiten, m.a.w. een prijs van 8,50 €/u voor een volwassene. Dit is een uitzonderlijk lage speeltijd/prijsverhouding voor virtual reality-attracties. Er zullen ook verschillende formules aangeboden worden.

Het park zal ook verschillende activiteiten aanbieden waardoor de bezoekers er een goedgevulde dag kunnen doorbrengen. Zo zijn er o.a. een virtual reality-museum waarin de geschiedenis en de evoluties van de VR aan bod komen, eet- en drinkgelegenheden, ontspanningsruimtes, kinderruimtes, een souvenirwinkel …

Zes VR-werelden en 4000 m² hightech

1.  Arena 42 – De eerste VR-sportzone in Europa!

De hoofdattractie van het park is Arena 42, de eerste en grootste VR-sportzone in Europa. In een op maat gemaakte omgeving, uitgerust met een ultranauwkeurige technologie die elke lichaamsbeweging volgt (Full Body Tracking), nemen twee teams van 4 spelers het in de arena tegen elkaar op om de planeet Mars te veroveren in een ultieme en exclusieve versie van het spel After-H ontworpen door smartVR studio.

2.  Team 51 – Sla de invasie van buitenaardse wezens af!

In deze versie van After-H: Legend of Mars werkt een team van 4 à 6 spelers samen. Ze kunnen zich vrij verplaatsen in een ruimte van 100 m² en het is hun missie om een buitenpost op Mars te helpen daar er geen contact meer met hen is. Met hun VR-bril, Striker VR Lite-geweer en geconnecteerde vesten met Full Body Tracking-technologie moeten de reddingsteams samenwerken om de invasie van buitenaardse wezens af te slaan en te ontdekken wat er met de bemanning gebeurd is. Een collectief spel waar eendracht macht maakt!

3.  Robot Ring – Kies uw robot en trek ten strijde!

In een futuristisch kader gaan robots van de laatste generatie de strijd aan om het kampioenschap van de Virtual Park League te winnen.

4.  The Playground – Bewegen, plezier maken, leren!

The Playground zorgt ervoor dat fysieke activiteit een plezier wordt en dat u zich al lerend uitleeft. Plezant, verbluffend en dynamisch: u vergeet dat u beweegt, met veel plezier!

5.  V-Race – Op uw plaats? Klaar? Start!

Met V-Race kruipen de bezoekers in de huid van een motorrijder van de toekomst. In een wereld die door de film “TRON” geïnspireerd wordt, meten de motorrijders zich met elkaar om deze vlammende en levensechte race te winnen. Een activiteit voor wie van adrenaline houdt!

6.  VR Box – Zet uw eerste stappen in de VR

De bezoekers kunnen zich in deze 10 individuele cabines van 16 m² de virtuele realiteit eigen maken en aan hun tempo een hele reeks werelden verkennen. Zet uw bril op en vertrek op virtual adventure!

VR, een bloeiende markt

Hoewel de toepassingen van VR talrijk zijn, is het vooral in de vrijetijds- en de cultuursector dat het de wind in de zeilen heeft. “De Verenigde Staten en China zijn momenteel de twee markten waar VR de sterkste groei doormaakt. In deze twee gigantische landen schieten VR-zalen als paddenstoelen uit de grond. En niet zonder reden: deze nieuwe zaken zijn zeer lucratief. Onze zaal in het centrum van Doornik was vanaf de eerste
maanden winstgevend,” legt Jean-Louis Verbaert uit. We zijn getuige van een rage die doet denken aan de gouden tijden van de cybercafés, bij de opkomst van het internet. Volgens een onderzoek van de site SuperData groeide de markt voor VR-apparatuur in 2017 met142% ten opzichte van 2016 en bereikte een totale waarde van 3,6 miljard dollar. Volgens de voorspellingen van Grand View Research, zou de VR-gamingmarkt 37,7 miljard dollar kunnen bereiken in 2020 en 45 miljard dollar in 2025. In 2016 werd meer dan tweeënhalf miljard dollar geïnvesteerd in deze technologieën, een stijging van 271% ten opzichte van 2015.

De verkoopcijfers van VR-apparatuur bevestigen diezelfde trend, aangezien Google heeft aangekondigd dat het sinds 2014 meer dan 10 miljoen exemplaren van zijn virtual reality-headset heeft verdeeld, terwijl Sony
ongeveer een miljoen exemplaren van de Playstation VR heeft verkocht. “In 2016 haalden virtual en augmented reality-startups een totaalbedrag van 2,3 miljard dollar op, waarvan 500 miljoen in het derde kwartaal alleen al. Voor het negende kwartaal op rij breekt de sector zijn record op het vlak van fondsenwerving. Het is echter in sectoren als entertainment, videogames en pretparken dat de markt het sterkst groeit “, merkt Jean Louis Verbaert op.

Meer informatie: www.virtualpark.eu/nl/

Red. Er zijn ook mensen die wat meer kanttekeningen plaatsen bij de ontwikkeling van VR parken. Zie o.a.:

Virtual Reality techniek nog volop in ontwikkeling
Technologie als vernieuwer in de attractiesector (Blooloop conferentie 2019)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *