Virtual Reality techniek nog volop in ontwikkeling

Afgelopen week vonden de VR Days Europe plaats in Amsterdam. De beleving ‘in de bril’ is vooralsnog indrukwekkend; met bijzondere belevingswerelden en steeds meer interactiviteit. Toch valt er ook nog wel het e.e.a. te verbeteren. Dat bleek alleen al uit de ‘oplossingen’ die op de beursvloer werden gepresenteerd.

Speel mee met het Rotterdams Philharmonisch Orkest met de De VR Orkest ontdekker

Virtual Reality (VR) is inmiddels al geen nieuwe techniek meer. Dat zagen we onlangs ook al op de Euro Attractions Show, waar VR toepassingen in steeds meer attracties worden geïntegreerd. Wat VR toevoegt aan de beleving wordt slechts begrensd door de fantasie van de ontwikkelaar. In de recreatie zorgt dat voor een meerwaarde doordat de bezoekers in belevingen terecht komen die voorheen niet gevisualiseerd konden worden. Denk bijvoorbeeld aan een historische setting, lopen tussen de dinosauriërs, een beleving in de ruimte, of deel uitmaken van een fantasiewereld.

Toch is de techniek duidelijk nog niet ‘af’. Het grootste obstakel vormt nog altijd die grote VR-bril die je op je hoofd moet zetten. Op de beursvloer zijn er nog altijd veel opstellingen waar de bril met een kabel aan de computer is verbonden. Dat is natuurlijk een enorme beperking als je vrij wilt bewegen. Waar problemen worden gesignaleerd, zijn er gelukkig ook ontwikkelaars die werken aan oplossingen. Dat zorgt voor nieuwe ontwikkelingen in de wereld van VR…

onopvallende kastjes zorgen voor doorgave data bij TP Cast

De belangrijkste ontwikkeling zijn technieken om de VR bril draadloos te maken. De technische beperking op dit moment is dat er voldoende snelheid van data overdracht gerealiseerd moet worden. De resolutie in de brillen wordt steeds hoger, interactiviteit vraag om rekenkracht en er komen steeds meer multi player toepassingen waardoor de capaciteit vermenigvuldigd diet te worden met het aantal deelnemers. Een van de aanbieders van een oplossing op dit gebied is TP Cast. Zij leveren ‘kastjes’ die boven de VR speelzone komen te hangen en snel het signaal kunnen doorgeven naar de headsets. Een nieuw nadeel van draadloos is dat de headsets moeten worden voorzien van een eigen batterij. Deze batterij modules draag je bij TP Cast niet op je hoofd en heeft een gebruiksduur van 5 uur.
Meer informatie: www.tpcastvr.com

Een duidelijk kenmerk van de VR ervaring is dat de beleving plaatsvindt ‘in de bril’. Je bent daardoor niet verbonden met de fysieke omgeving. Je zou een spel dus ook gewoon thuis met een geavanceerde spelcomputer kunnen beleven. Combinaties met andere technieken, zoals Augmented Reality en Mixed reality maken een relatie met de fysieke omgeving al weer wat laagdrempeliger.

De VR ervaring is niet voor iedereen even prettig. Veel mensen worden er een beetje misselijk van. Inmiddels zijn er wel verbeteringen ingevoerd. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de beweging in je bril en in het echt goed moeten overeenkomen.

Met de VR bril sluit je je af van de fysieke omgeving. Wel eens bedacht hoe een VR café er uit kan zien? (zie foto). Voor een buitenstander ziet het er wat vreemd uit. De gebruikers met een bril hebben wel onderling contact met elkaar.

De geavanceerde brillen zoals die van Oculus Rift of de HTC Vive zijn nog altijd vrij prijzig in aanschaf. Er wordt dus ook intensief gewisseld van bril tussen de gebruikers. IS dat hygienisch? Ook hiervoor staat een probleemoplosser op de markt die de brillen schoonmaakt met UV-licht; Cleanboxtech. Hun eerste systeem wordt binnenkort in een Amsterdamse VR attractie geplaatst. Een schoonmaaksessie duurt 1 minuut.
Meer informastie: www.cleanboxtech.com

Meer informatie: www.vrdays.co

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *